The following warnings occurred:
Warning [2] Undefined array key "dateline" - Line: 1000 - File: inc/functions_post.php PHP 8.2.4 (FreeBSD)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/functions_post.php 1000 errorHandler->error_callback
/inc/functions_post.php 834 get_post_attachments
/showthread.php 1121 build_postbit
Warning [2] Undefined array key "dateline" - Line: 1000 - File: inc/functions_post.php PHP 8.2.4 (FreeBSD)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/functions_post.php 1000 errorHandler->error_callback
/inc/functions_post.php 834 get_post_attachments
/showthread.php 1121 build_postbit
Warning [2] Undefined property: MyLanguage::$thread_modes - Line: 58 - File: showthread.php(1621) : eval()'d code PHP 8.2.4 (FreeBSD)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/showthread.php(1621) : eval()'d code 58 errorHandler->error_callback
/showthread.php 1621 eval



 
Not a member yet? Why not Sign up today
Create an account  

Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Turbo+ тунинг кит за бензинови турбо 9ки

#1
За да не развалям темата за газовия инжекцион в която стана въпрос за
това <!-- m --><a class="postlink" href="http://b230fk.de/index-Dateien/Tuning.htm" onclick="window.open(this.href);return false;">http://b230fk.de/index-Dateien/Tuning.htm</a><!-- m -->.
Кита позволява електронен контрол на налягането на турбото,
и води до увеличаване на мощността за сметка на по-високо налягане.

Идеята е следната. При нормалните турбо мотори има едно такова чудо наречено wastegate което служи да предпази мотора и самото турбо от свръхналягане. Понеже турбото няма спирачка и може да се развърти до много високи обороти, а мотора и горивната му система са сметнати за някакво си там максимално налягане, уейстгейтът служи да пренасочи в даден момент изгорелите газове да не минават през турбото, като по този начин оборотите му падат, и съответно налягането на въздуха който помпи към мотора.
В най-простия му вариант той представлява една клапа (подобна на дроселовата клапа) която отваря или затваря отвора през който влизат изгорелите газове към турбинката. Тази клапа се управлява от един лост хванат към едно нещо наречено актуатор, който е един вентил с мембрана и пружина. Към този вентил се подава въздух под налягане директно от компресорната част на турбината, т.е. той е подложен директно на налягането което генерира турбото. Мембраната е настроена (посредством пружината) да сработва при някакво определено налягане зададено от производителя. Ако уейстгейта се излъже да отваря при по-високо налягане ще получим повече въздух, който в комбинация с достатъчно гориво ще произведе повече мощност.
Има няколко начина за това:
1. Развиване или завиване на лоста към уейстгейта. Това променя натягането на пружината на мембраната.
2. Слагане на MBC на маркуча към актуатора.
Това е вентилче което изпуска част от въздуха, или пък отпушва при определено (по-високо) налягане.
Нещо като втори актуатор, който управлява основния.
3. Електронен буст контрол, какъвто е Турбо плюс кита.

Целта на занятието е да се подаде по-ниско налягане (отколкото всъщност е) към актуатора за да може турбото да развърти повече и да произведе повече въздух, преди да бъде отворен уейстгейта.

При електронния буст контрол на Волво, това става с триканален електромагнитен клапан (соленоид), който когато е затворен свързва директно актуатора към високото налягане на компресорната част на турбото. В отворено състояние той подава към актуатора атмосферен въздух, т.е. атмосферно налягане. Електронния модул подава електрически импулси към соленоида с честота 32 Hz и променлива ширина на импулсите (ШИМ - широчинно-импулсна модулация, или PWM - pulse-width modulation на английски), като в резултат от инертността на клапана и пропорционално на времето което е бил отворен, се получава някакво усреднено налягане което може да се управлява динамично с промяна на ширината на импулсите. Оттам може да се постигне реално по-високо налягане на турбото, което и търсим.

Такъв буст контрол може да се направи с електромагнитен клапан за газово устройство. Този който спира/пуска газта към изпарителя и схема подобна на тази, като на мястото на моторчето се включи клапана. С помощта на потенциометъра P1 се променя ширината на импулсите, като по този начин се контролира налягането при което сработва уейстгейт актуатора. Остава само да има някакъв манометър като този за да се следи до какви граници се вдига налягането за да не изпушим мотора от свръхналягане. Това е много по-добре от MBC, защото позволява по-финно регулиране и потенциометъра може да се монтира някъде на таблото. А може вместо потенциометър, да се сложи многостепенен ключ, подобен на този за климатроника с фиксирани съпротивления (които опитно трябва да се докарат).
Reply

#2
Това всичкото е много добре. Сега, ако се намери и някой да каже, откъде може да се купи такъв Турбо кит, било то от някоя морга или от някое разколачено Волво с двигател B230FT турбо + или от B204FT. Този кит не се предлага от Волво от 2003-а година насам, значи трябва да се търси само втора ръка. Аз гледах например в http://www.ebay.de/, там се намират от време - на време турбини, но този турбо + кит, досега не съм го срещал.


Attached Files Thumbnail(s)
   
Reply

#3
Понеже аз смятам да си направя тестове с ШИМ генератор и заводския клапан който имам, ще те държа в течение.
Това което не ми е ясно е как ще реагира мап сензора на турбо контролера ми, защото мисля да откача кабела от турбо контролера към соленоида и да го управлявам сам с ШИМ генератора. При дефект, т.е. липса на ток към соленоида или изгоряла намотка на соленоида всичко е ок, понеже в затворено състояние той пропуска въздух към актуатора и той ще сработи при заводското налягане за което е настроен. Ще го направя с ключ, за да мога да си превключвам в 'нормален' режим.

Понеже ти нямаш такъв турбо контролер, и ако наистина всичко между FT и FK моторите е еднакво няма да има никакъв проблем да се направи при теб. Дори всичко ще е по-просто. При по-високо налягане дебитомера ще измери допълнителния въздух и горивния компютър ще го вземе под внимание и ще подаде достатъчно гориво към мотора, така че всичко ще е наред. Още повече че е предвидено да се покачва налягането. Газовия клапан трябва да се свърже с едно Т съединение, като двата края на Т-то ще свързват директно актуатора към турбото (т.е. включва се по средата на маркуча към актуатора), а третия край ще отива към клапана. Клапана само ще отваря, т.е. ще изпуска част от налягането, когато е отворен. Изхода от клапана трябва да отиде някъде след въздушния филтър за да рециркулира въздуха и да не се чува. Ако оставиш третия край отворен, може да сложиш примерно една свирка и ще го чуваш като работи Smile.
ШИМ генератора като чаркове ще излезе около 10 лв. 5 лв. за NE555 тимера и всички пасивни елементи и около 5 лв. за MOSFET транзистора. Аз ще поръчам платки, тук в МЕИ-то, така че може да пробваме като се прибереш. Някога. Газовия клапан перфектно подхожда - според уикипедия пропан-бутана се втечнява при малко над 2 бара, така че клапана ще държи до повече - той трябва да е преосигурен. В този случай той ще е подложен на налягане по-малко или равно на 1 бар. Спокойно ще понесе и честота на превключване от 32 Hz. Незнам защо са избрали точно такава, гледах в нета че такива буст контролери работят на различна честота чак до 100 Hz.
Това не е критично. Инсталацията на цялото чудо ще се състои в срязване на маркуча, закачане на Т-то с клапана по средата, слагане на скоби и намиране на захранване за платката. Потенциометъра ще е добре да е с ключ, от тия дето цъкат, като на "джобните" радиа, като в изключено състояние си със заводски буст, а усилвайки го увеличаваш буста нагоре.
Reply

#4
Между FK и FT моторите няма абсолютно никаква разлика в електрониката - 100% съм сигурен, че компютрите са еднакви. Само нямам представа какви налягания понася моята турбина, със сигурност до 0.7 бара не е проблем, а това са към 170кс. При FT моторите знам, че без проблем понася и 1 бар, което са около 190кс и ако разликата между двете турбини е само в клапанчето на байпаса (уестгейта), тогава и пред моята каляска могат да се впрегнат около 200 коня, без да сменям турбината. Аз, така или иначе нямам намерение да си сменям турбината, защото и така съм си предоволен от количката, но една такава "инвазия" с клапанче бих експериментирал. Иначе съм чел, че на деветките им слагат турбини от 850 Т5, но това вече се отнася за мощности над 250кс и моменти далеч над 300Нм, което е много над моите потребности.

П.П. Пропан-бутанът се втечнява при доста ниско налягане, но в бутилката налягането е от порядъка на 10 бара, когато е пълна, така че клапанът понася доста повече от 1 бар. Друг е въпросът, че точно такъв клапан не ми се струва най-готиното решение, но със сигурност е най-достъпното.
Reply

#5
Тук може да видиш как изглежда контролера на турбото при мен.
Reply

#6
ipdown Wrote:Тук може да видиш как изглежда контролера на турбото при мен.

Аз си мислех, че този Turbo Control Unit е същия, като Турбо + кита, който се предлага за B230 моторите, но се оказа, че не е същия. Турбо + китът е някаква опростена версия на твоя TCU. Освен това не работи в целия товарен диапазон на двигателя, а се включва едва над 3500 оборота и то само, при максимално отворена дроселова клапа, сиреч - педалът на газта трябва да е натиснат до край. Във всички останали случаи, тази щуротия си стои изключена и моторът си работи, като все едно е без нея. В твоя случай предполагам, че не е така.
Reply

#7
Вероятно използва ключа на TPS-а за да включи, щом само при напълно отворена дроселова клапа работи.
Сигурно това е някакъв вид преосигуряване за да не стане бедна сместта.
При мен не е така защото уейстгейта ми отваря при 0.3 бара, а тази джаджа позволява до 0.7-0.8 бара, т.е.
тя работи непрекъснато. Освен това пише че управлява климатика (спира го при рязко ускоряване или по-продължително каране с голямо натоварване), и електрическия вентилатор за охлаждането на антифриза.
Имам и някакъв EGT (exhaust gas temperature sensor) в аспуха веднага след турбото който подава сигнал към
контролера и той би трябвало подаде сигнал към горивния компютър да обогати сместта ако температурата надвиши ~900 градуса.

Иначе буст соленоида ми е същия като на снимката там.

Moxy Wrote:
ipdown Wrote:Тук може да видиш как изглежда контролера на турбото при мен.

Аз си мислех, че този Turbo Control Unit е същия, като Турбо + кита, който се предлага за B230 моторите, но се оказа, че не е същия. Турбо + китът е някаква опростена версия на твоя TCU. Освен това не работи в целия товарен диапазон на двигателя, а се включва едва над 3500 оборота и то само, при максимално отворена дроселова клапа, сиреч - педалът на газта трябва да е натиснат до край. Във всички останали случаи, тази щуротия си стои изключена и моторът си работи, като все едно е без нея. В твоя случай предполагам, че не е така.
Reply

#8
Да, аз гледах схемата на свързване, на въпросния Турбо + кит и един от кабелите се свързва, към сензора на дроселовата клапа, за да включва само при положение, че клапата е 100% отворена. Идеята на този кит е най-вече да повиши динамиката, при изпреварване и да осигури почти постоянен въртящ момент в диапазона от 3500, до 4500 оборота. При теб този компютър следи сигурно и пулса на шофьора, при рязко ускорение, като гледам колко кабели влизат в него :-)
Reply

#9
Обмислих идеята за простичкия буст контролер с таймер 555 като ШИМ генератор и потенциметър и
се отказах в полза на малко по-сложен вариант.
Реших че така и така ще има период на тестване и проби, така че е по-добре
да имам по-прецизен контрол и най-важното - обратна връзка за това което реално се случва.
Така стигнах до малко по-сложно решение - с микроконтролер + МАП сензор.
Контролера пак управлява с ШИМ буст клапана, но следи и налягането чрез МАП сензора и
не позволява то да надвиши определена, предварително зададена максимална стойност.
Показва текущото налягане което създава турбото в барове.
Допълнително има възможност да закача 'knock sensor', т.е. сензор за детонации,
и да отпуша веднага уейстгейта ако се случи да се получат детонации при по-високо налягане.
Друга възможност е че мога да следя сигнала от един от бензиновите инжектори, като в зависимост
от честотата (обороти в мин. / 2) и времето за отваряне (т.е. колко гориво впръсква)
да получа информация за това колко натоварено работи мотора в даден момент и да
коригирам налягането според това. Такава "карта" на налягане спрямо товар би могла да стане
само с тестване, но сега има възможност за това.

Недостатъци - малко по-сложно и скъпо ще ми излезе. Но пак е под 100 лв всичко.
Предимства - като стане ще видим. С чиповете мога да надуя до 1.4 бара (от 0.8 максимални в момента)
което очаквам ще покачи въртящия момент значително и се надявам да съм с поне 35-40 коня мощност отгоре.

Малко снимки на платките които си проектирах и поръчах за изработка. Дойдоха днес с Еконт. Снимките са зле,
пак с телефона, защото нямам под ръка нормален фотоапарат.
Затова и ги намалих - и големи да са пак зле се вижда.
Платките са две - малката е контролен панел - има индикация за налягането и три бутончета - едно за избиране на режим, и две за корекция на праговото налягане. Голямата е самия контролер, МАП сензора, захранване, мосфет транзистора който цъка клапана и разни конектори.

П.П. Това е само прототип. Сигурно ще има малко промени по нататък.


Attached Files Thumbnail(s)
   
Reply

#10
Браво! То това, което си замислил май е подобно на турбо + кита, само дето той не сработва, при обороти по-ниски от 3500 и, при не напълно отворена дроселова клапа. Също така, при турбо + кита налягането си е фиксирано и не може да се повишава ръчно.

Аз междувременно открих един германец, който продава такъв кит, от старото си Волво, но се отказах да си купувам такава щуротия, по ред причини, главната от които е, че оня му искаше 250 Евро. Освен това си намерих готино 3-пътно вентилче на 12 Волта от пневматична инсталация, а мога да си намеря и хубаво дроселче, с помощта на което прецизно мога да настройвам налягането, при което да отваря уестгейтът. За съжаление, дроселчето не мога да си го бърникам в движение, в зависимост от това, колко искам да ми върви колата, но ще имам копче с две положения - изключено (0.3 бара) и включено (мисля да не го вдигам повече от 0.7 бара).

Успех при пробите и, като го завършиш, ще трябва да дадеш по едно кръгче :-)
There's someone in my head but it's not me...
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)