valio.com Wrote:Със сигорност 5/30,5/40 или 10/40 не е по-добро от 0/30 за нашия климат.Климата не ни е токова "екстремен"за да не се съобразяваме с препоръките на производителя.
Според мен,това е едно от най-важните неща в подръжката на автомобила.
ВСИЧКИ ПРЕДПИСАНИЯ ЗА СМАЗВАНЕТО НА ЕДИН ДВИГАТЕЛ ОТНОСНО ВИДА НА МАСЛОТО И ПЕРИОДИЧНОСТТА НА СМЯНАТА МУ СЕ ОПРЕДЕЛЯТ ОТ ПРОИЗВОДИТЕЛЯ НА ДВИГАТЕЛЯ, А ЕДИН ПРОИЗВОДИТЕЛ НА МАСЛО МОЖЕ ДА БЪДЕ САМО ЕДИН ДОБЪР СЪВЕТНИК.
На производителят не пука за твоя двигател, защото и с ДИОНА ще издържи гаранционния срок.
Производителят има да покрива еко норми, наричани стандарт - Евро 1, 2 и т.н. За да направи Евро 5 и да си продава автомобилите законно, трябва да изкара съответните данни за разход, димност и т.н., а именно 0W30 А5 дава с 5% по-нисък разход на гориво и е по-екологично.
Никой не казва, че е лошо, но трябва да се запознаеш по-добре с числата на маслата, преди да ги сравняваш, защото 10W40 е полу-синтетично, а 5W40 го има в двата вариант - полу и пълна синтетика. За да направя нещата малко по-ясни: полусинтетиката е минерално масло със синтетични добавки и се ползваше преди 15-20 год. То е достатъчно гъсто, но добавките му гарантираха пробег до 12 и в някои случаи до 15 000 км. После излязоха синтетиките, които достигат до 30 000 км. Минералното масло не е лошо, но не издържа на висока температура - започва да кипи и се окислява, следва загуба на смазващи (фрикционни) функции и съответно не може да бъде използвано в турбо мотори или модерните високообортни и натоварени дизели.
Дотук с лекцията по физика, защото разликата м/у 0W30 и 5W30 е, че второто масло издържа до -30, а първото под -30 :mrgreen:
Топлото число е едно и също, следователно няма разлика за БГ, защото и на Мусала не пада под -30, а надали и ХС90 да се качи на 1/2 от пътя дотам :lol:
Второто число след W посочва течливост и срязване при 100 градуса на маслото - колкото е по-високо то, толкова по-бавно губи своите качества. Не случайно състезателните масла са 0w50, 5w50, 0w60, 10w60, SAE50 (лятно масло), SAE60 (лятно масло) - почти всичките естерни, защото състезанията не се правят в Сибир, по Коледа
Ако следваме твоята логика, състезателните масла трябва да са 0w10 или 0w20, но тогава няма да издържат и подгряващата на гуми обиколка :mrgreen:
А сега специално за D5 - на празен ход, при 90 градуса на водата и външна температура +35, маслото е в границите м/у 92-93 градуса.
Представи си какво се случва при 40 км/ч и после при 130 км/ч на магистралата? Да, на място не се охлажда толкова, но пък след 2000 оборота определено не му е по-хладно от на празен ход ... спокойно достига 98-100 и над 100+ градуса при наклон или по-висока температура
Е, сам прецени кое масло е по-подходящо за теб ... аз ще слагам 5w40 или 0w50, но второто обикновено е естерно и струва около 50 лв./л., доста неоправдан разход за моя ХС90, който не превишава 140-150 км/ч на магистралата
п.с. Не случайно колегата казва "Колата с 5w40 е по-тиха", защото при 93 градуса на празен ход 0w30 има по-ниски качества от 5w40 или 0w40
п.п.с. Предишната ми кола беше Алфа Ромео и по гаранция й слагаха 5w40 Magnetec (пълна синтетика) на Castrol ... по-голям боклук от това масло - нямаше!!!
След това спрях да ходя в Ауто Италия и отидох в Серес на обслужване. Там й сложиха WR 5w40 (полусинтетика) на Selenia и колата свали разхода си с 1 л./100 км градско и спрях да чувам мотора в купето как работи :mrgreen:
Това го казвам, за да подкрепя мнението на друг колега, който каза, че освен числата и спецификацията, маслото трябва да е хубаво ... а маслата на Кастрол, които се вкарват от официалните доставчици в България, са турски и са N-то качество.
На БМВ-то съм карал немски Кастрол в оригинална БМВ бутилка, което си купувах по интернет (дори ми останаха 2л.). Е, нищо общо няма с лайната, които ни продават от Турция :lol: