11-14-2006, 11:58 PM
Преди да можем да отговорим на този въпрос трябва по-подробно да се запознаем с функциите и начина на действие на тази система на активно окачване.
В автомобилите VOLVO се вгражда една от следните два вида системи за активно окачване - STC(Stability and Traction Control) или DSTC(Dynamic Stability and Traction Control).
STC(Stability and Traction Control) или Ситема за Стабилност и Контрол на Сцеплението е стандартно изпълнение за автомобилите произведени след 1999 год. Както се вижда от самото наименование, системата има две основни функции:
1.Контрол на сцеплението между двигателните колела на автомобила и пътната настилка - Traction Control, или още известна като ASR(Automatic Slip Recovery), акроним ползуван от други автомобилни производители. Най-просто, TC може да се разглежда като пълна противоположност на ABS системата. ABS осъществява контрол при спиране, докато TC действа при потегляне, ускоряване и като цяло по време на движение. ABS намалява и/или преразпределя спирачния натиск, докато TC, точно на обратно, прилага допълнителен натиск с цел да осигури максималното сцепление с пътя. Основен елемент на ситемата са сензорни устройства, които следят скоростта на въртене на всяко от колелетата и предават информацията на съответния микро-контролер. Най-общо, TC се задейства в една от следните две ситуации. Първо, при отчетена разлика между скоростта на въртене на едното и другото двигателно колело, т.е. когато едното колело буксува. И второ, когато и двете двигателни колелета буксуват(за сравнение се ползува скоростта на въртене на не-двигателните). За да възстанови нарушения баланс, ситемата за контрол на сцеплението моментално реагира като упражнява лек натиск върху спирачките на колелото с по-висока скорост на въртене. Това е валидно само при скорост до 40км/ч. При по-висока скорост TC въздейства чрез намаляване мощността на двигателя.
2. Контрол на стабилността. За разлика от TC и ABS, които следят и контролират сцеплението на гумите в посока успоредна на посоката на движение, системата за контрол на стабилността следи сцеплението в посока перпендикулярна на посоката на движение, т.е. следи за поднасяне на автомобила. Контролът не зависи от скоростта на автомобила и се осъществява чрез намаляване на мощността/тягата на двигателя(редуциране на притока на гориво).
DSTC(Dynamic Stability and Traction Control) – Динамична Стабилност и Контрол на Сцеплението. По настоящем само като опция, но се предвижда като стандартно изпълнение от 2007 год. Това е по-усъвършенстваната, и съответно по-сложна система, която включва допълнителни сензори и жироскопични датчици. Следейки ъгъла на завъртане на предните колела, системата си ‘създава представа’ за желаната траектория, която непрекъснато сравнява с текущото положение на автомобила. При наличие на отклонения DSTC се задейства, като по този начин намалява опасността от поднасяне. Контролът отново е или чрез упражняване на лек спирачен натиск, или чрез намаляване тягата на двигателя, или комбинация от двете. И тук трябва да направим едно много важно заключение. При управление на автомобил с DSTC, евентуалното занасяне НЕ ТРЯБВА да се контрира с познатото на всички завъртане на волана в посока на занасянето, защото това само ще обърка компютъра. В този случай, волана трябва да се държи така, че гумите да сочат желаната правилна траектория на автомобила.
От всичко казано до тук, аз бих направил заключението, че в 90% от случаите (D)STC се явява една много полезна за водача контролна система, която улеснява управлението, особено при утежнени пътни условия(дъжд, сняг, лед), и намалява опасността от възникване на ПТП. За съжаление, има и ситуации, в които (D)STC не само че не помага, но и пречи. Представете си, че вече сте затънали в дълбок сняг, респективно кал или пясък и трябва да ‘разклатите’ колата напред-назад за да се измъкнете с буксуване. (D)STC няма да Ви го позволи(поне не до пролетта). Или пък се засилвате за да изкачите заснежен баир. Последното нещо, което искате е компютърът да Ви ‘върне газта’ или натисне спирачките малко преди върха. Ами ако трябва да потеглите от място на стръмен участък с добре утъпкан и ‘излъскан’ сняг?
В тези и други подобни (типични за българската зима) ситуации аз бих Ви посъветвал да де-активирате (D)STC системата, но не забравяйте да я включите отново след като сте преминете препятсвието и условията се нормализират.
P.S.
1.Това писание визира предимно автомобилите с предно предаване
2. През тази година VOLVO патентова нова система, наречена Instant Traction, за която обаче нямам пълна информация. Знам само, че се вгражда в AWD моделите.
3. На този сайт:
http://www.volvo.com/group/global/en-gb/.../pr405.htm
може да видите оригиналното прес-комюнике на VOLVO, представящо новата(през 1999 год.) (D)STC система.
В автомобилите VOLVO се вгражда една от следните два вида системи за активно окачване - STC(Stability and Traction Control) или DSTC(Dynamic Stability and Traction Control).
STC(Stability and Traction Control) или Ситема за Стабилност и Контрол на Сцеплението е стандартно изпълнение за автомобилите произведени след 1999 год. Както се вижда от самото наименование, системата има две основни функции:
1.Контрол на сцеплението между двигателните колела на автомобила и пътната настилка - Traction Control, или още известна като ASR(Automatic Slip Recovery), акроним ползуван от други автомобилни производители. Най-просто, TC може да се разглежда като пълна противоположност на ABS системата. ABS осъществява контрол при спиране, докато TC действа при потегляне, ускоряване и като цяло по време на движение. ABS намалява и/или преразпределя спирачния натиск, докато TC, точно на обратно, прилага допълнителен натиск с цел да осигури максималното сцепление с пътя. Основен елемент на ситемата са сензорни устройства, които следят скоростта на въртене на всяко от колелетата и предават информацията на съответния микро-контролер. Най-общо, TC се задейства в една от следните две ситуации. Първо, при отчетена разлика между скоростта на въртене на едното и другото двигателно колело, т.е. когато едното колело буксува. И второ, когато и двете двигателни колелета буксуват(за сравнение се ползува скоростта на въртене на не-двигателните). За да възстанови нарушения баланс, ситемата за контрол на сцеплението моментално реагира като упражнява лек натиск върху спирачките на колелото с по-висока скорост на въртене. Това е валидно само при скорост до 40км/ч. При по-висока скорост TC въздейства чрез намаляване мощността на двигателя.
2. Контрол на стабилността. За разлика от TC и ABS, които следят и контролират сцеплението на гумите в посока успоредна на посоката на движение, системата за контрол на стабилността следи сцеплението в посока перпендикулярна на посоката на движение, т.е. следи за поднасяне на автомобила. Контролът не зависи от скоростта на автомобила и се осъществява чрез намаляване на мощността/тягата на двигателя(редуциране на притока на гориво).
DSTC(Dynamic Stability and Traction Control) – Динамична Стабилност и Контрол на Сцеплението. По настоящем само като опция, но се предвижда като стандартно изпълнение от 2007 год. Това е по-усъвършенстваната, и съответно по-сложна система, която включва допълнителни сензори и жироскопични датчици. Следейки ъгъла на завъртане на предните колела, системата си ‘създава представа’ за желаната траектория, която непрекъснато сравнява с текущото положение на автомобила. При наличие на отклонения DSTC се задейства, като по този начин намалява опасността от поднасяне. Контролът отново е или чрез упражняване на лек спирачен натиск, или чрез намаляване тягата на двигателя, или комбинация от двете. И тук трябва да направим едно много важно заключение. При управление на автомобил с DSTC, евентуалното занасяне НЕ ТРЯБВА да се контрира с познатото на всички завъртане на волана в посока на занасянето, защото това само ще обърка компютъра. В този случай, волана трябва да се държи така, че гумите да сочат желаната правилна траектория на автомобила.
От всичко казано до тук, аз бих направил заключението, че в 90% от случаите (D)STC се явява една много полезна за водача контролна система, която улеснява управлението, особено при утежнени пътни условия(дъжд, сняг, лед), и намалява опасността от възникване на ПТП. За съжаление, има и ситуации, в които (D)STC не само че не помага, но и пречи. Представете си, че вече сте затънали в дълбок сняг, респективно кал или пясък и трябва да ‘разклатите’ колата напред-назад за да се измъкнете с буксуване. (D)STC няма да Ви го позволи(поне не до пролетта). Или пък се засилвате за да изкачите заснежен баир. Последното нещо, което искате е компютърът да Ви ‘върне газта’ или натисне спирачките малко преди върха. Ами ако трябва да потеглите от място на стръмен участък с добре утъпкан и ‘излъскан’ сняг?
В тези и други подобни (типични за българската зима) ситуации аз бих Ви посъветвал да де-активирате (D)STC системата, но не забравяйте да я включите отново след като сте преминете препятсвието и условията се нормализират.
P.S.
1.Това писание визира предимно автомобилите с предно предаване
2. През тази година VOLVO патентова нова система, наречена Instant Traction, за която обаче нямам пълна информация. Знам само, че се вгражда в AWD моделите.
3. На този сайт:
http://www.volvo.com/group/global/en-gb/.../pr405.htm
може да видите оригиналното прес-комюнике на VOLVO, представящо новата(през 1999 год.) (D)STC система.