Волво Клуб - България

Пълна версия: Re: LED MOD на интер. осв. на S80 (S60/V70/XC**)
В момента виждате орязана версия на нашия форум. Вижте пълната версия с подходящо форматиране.
Страници: 1 2
Защо казвам MOD-ване? Еми защото не просто вземам LED заместител на дадената крушка, а модифицирам според мястото и положението.
Защо пък на тази така добре осветена кола да се занимава човек с подобни "изгъзици"? Еми при всяко отключване на колата, отваряне на врата и т.н. действия свързани с активиране на интериорното осветление светват ... 10 (десет) крушки! по 5 вата всяка прави общо 50 Вата. Вярно, нашите законодатели още не са ни накачулили електромери по колите, но да речем, че сте на излет за ... 5-6 дни. Колата не се пали през този период, но за сметката на това в нея се влиза и излиза многократно. Какво става накрая? Вадим кабелите Smile
Основната причина да се занимая с това е да намаля "разхода" на ток, когато колата не е запалена. (не за друго, но се надявам скоро да има други консуматори, та да компенсирам за тях ...)
Та по същество:
За много от подобните "проекти" по други форуми хората си правят платки и редят диоди и съпротивления. Лошо няма, но защо толкова труд ... Има LED ленти с по 120 SMD LED на метър, нацепени на сектори по 3 диода с обща дължина 25мм. Идеални парченца да си ги реди човек според нуждите, не мислите ли?

По същество:
Предния плафон е с такива крушки
[Изображение: 028362183.jpg?r=0]
Взех едно моливче, резнах го до желаната дължина. Взех някаква ламаринка, опаковах моливчето, припоих мъжката за да си стоят мирно по местата, пойнах и двете жички.
Взех малко коматекс (бялата пластмаса) Отрязах си парченца така, че да влязат плътно в дупките на плафона и да си стоят там дори и при друсане. Получи се нещо такова:
[Изображение: 028362252.jpg?r=0]
4 реда по 2 сектора с по 3 диода. Или общо 24 диода. Обща дължина използвана лента 20см.
Сега сметките. 1 метър лента 120-ка има консумация 9.6Вата.
=> 20 см са 1.92Вата.
Казано по друг начин тоу що намалихме консумацията с 3Вата на една крушка, а те са 2 - 6Вата.
Нека не забравяме че показаните крушки ще бъдат с най-много светодиоди от всички. За останалите мястото не позволява.
Изделието:
[Изображение: 028362253.jpg?r=0]

[Изображение: 028362251.jpg?r=0]

[Изображение: 028362557.jpg?r=0]

Една нова (в ляво) и една стара (в дясно):
[Изображение: 028362558.jpg?r=0]

Да си призная вече в купето е значително по-светло, но в моя случай това е по-скоро страничен ефект Smile
Още едно уточнение - използваната лента е тип "Топло бяло". Не е онова вампирското, вадещо очите, луминисцентно, чак синеещо бяло.

В предния плафон има и т.н. Reading light. Те са аналогични като тези в задните плафони. Следващите снимки ще са от задния плафон:
[Изображение: 028362980.jpg?r=0]

[Изображение: 028362983.jpg?r=0]

[Изображение: 028362978.jpg?r=0]

[Изображение: 028363026.jpg?r=0]
Тук имаме 3 сегмента по 3 диода или обща дължина лента 7.5 см, което прави 0.72Вата. От тези крушки пестим по 4.28Вата на крушка (над 5 пъти).

Още снимки:

[Изображение: 028363044.jpg?r=0]

[Изображение: 028363045.jpg?r=0]

[Изображение: 028363046.jpg?r=0]

Тук обаче принципа с моливчето е неприложим, защото моливът ще засенчва диодите. Затова разколачих ампулката на старата крушка и за мое учудване се оказа че дори не е необходимо да я чупя или разпоявам. Просто се разкача телчето и готово...
Запояваме си захранващото кабелче, проверяваме поляритета и ги щракваме.

[Изображение: 028363043.jpg?r=0]

[Изображение: 028363422.jpg?r=0]

[Изображение: 028363475.jpg?r=0]

[Изображение: 028363478.jpg?r=0]


Всичко е много хубаво, но .... Слизам в колата закачам плафона, моята крушчица светва са секунда и угасна. До там! Ха, твойта семка!
Меря на буксата ток няма. Бушон? Меря всички ВСИЧКИ бушони по колата - в багажника, до волана, под капака. Всички са здрави. Е*аси!
Паля колата, гася и хоп крушката светна. Бре! Свети тя 2-3-5 секунди и хоп - пак я нама. Лоша спойка? Айде горе, всичко се припоява наново, мери се. Всичко е 6. Слизам в колата - същата работа.
Закачам DiCE-то (по други причини) и какво да видя - колата е хвърлила грешки:
[Изображение: 028364895.jpg?r=0]
Rear left reading lamp - signal too low
Rear left/right reading lamp - signal missing - това го е записала, когато съм свалил плафона, не е важно

Ай сиктир, проверяваш за изгорели фарове и габарити - ОК, ама да ми проверяваш крушката вътре в купето... не е човешко!
Явно ще трябват съпротивления. Бръкнах в една кесийка с подобни чаркове и набарах 460 Ом-ови резисторчета. По усет ще се около нужната стойност. Не съм ги смятал!!!

[Изображение: 028363539.jpg?r=0]

Пойнах си ги ей така:
[Изображение: 028363538.jpg?r=0]

[Изображение: 028363541.jpg?r=0]

И воала - свети си коректно. Ня съм закачал да видя дали ще ми се кара че е изгоряла крушката, но нямам и намерение...

Държа да отбележа, че след тази модификация се усеща лека промяна в плавното светване и угасване на осветлението.
Угасват си също така плавно, но светват значително по-бързо.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fZEeYyXmK24[/youtube]
В ляво е стара крушка, в дясно е MOD-ната. На камерата изглежда, че свети студено бяло, но си е топло бяло, споко.

Следват крушките във задните врати, крушките в краката на шофьора и пасажера, но не ми остана лента...

Ту би кътиню...
2-ра част:
В задните врати крушките:
Общ вид:
[Изображение: 028401008.jpg?r=0]

[Изображение: 028401009.jpg?r=0]

[Изображение: 028401011.jpg?r=0]

[Изображение: 028401012.jpg?r=0]

[Изображение: 028401015.jpg?r=0]

Моето решение:
[Изображение: 028401007.jpg?r=0]

[Изображение: 028401017.jpg?r=0]

[Изображение: 028401018.jpg?r=0]

Взех една ламаринка, огънах я така, че да стои мирно вътре и залепих 3 тройки от лентата.
[Изображение: 028401027.jpg?r=0]

Направих заместител на куплунга. Не е за изложба, но върши идеална работа:
[Изображение: 028401020.jpg?r=0]

[Изображение: 028401025.jpg?r=0]

[Изображение: 028401028.jpg?r=0]

В сглобен вид:
[Изображение: 028401039.jpg?r=0]

[Изображение: 028401043.jpg?r=0]
Сметките:
Стара крушка 5W
Нова крушка 0.72W
Или по 4.28W по-малко на крушка. Умножено по 2 излиза около 8.5W намалена консумация.
Интензитета на светене "на око" е 1:1 стара/нова. То мястото е такова, че и прожектор да сложиш там няма да има голям ефект ...


Крушките в краката на шофьора и пасажера:

Общ вид:
[Изображение: 028401076.jpg?r=0]

[Изображение: 028401073.jpg?r=0]

Моето решение:
Първо си "поразчистих терена":
[Изображение: 028401045.jpg?r=0]
Огледах начина на захват на буксата и понеже не исках да поя директно там и заради поляритета и заради ремонтопригодност реших от стари букси да си извадя кабелчета с обувки от подходящ тип:
[Изображение: 028401061.jpg?r=0]

[Изображение: 028401058.jpg?r=0]

[Изображение: 028401059.jpg?r=0]

Идеята по същество е пак използвайки коматекс отрязан така, че да стои мирно и кротко на мястото си да наредя максимално много 3-ки от лентата:
[Изображение: 028401046.jpg?r=0]

[Изображение: 028401048.jpg?r=0]

[Изображение: 028401050.jpg?r=0]

[Изображение: 028401052.jpg?r=0]

[Изображение: 028401053.jpg?r=0]

Всичко е запоено и готово за сглобяване:
[Изображение: 028401055.jpg?r=0]

В сглобен вид:
[Изображение: 028401062.jpg?r=0]

Съпоставка стара/нова:
[Изображение: 028401066.jpg?r=0]

Сметките:
Стара крушка 5W
Нова крушка 1.2W
Или по 3.8W по-малко на крушка. Умножено по 2 излиза около 7.6W намалена консумация.


Остават т.нар. "Reading light" в предния плафон. Там мисля че ще могат да се съберат сумарно по 15 см. лента на крушка. Предвид факта, че тези крушки се светват само и единствено ръчно, там е удачно да са нареди максимума, който мястото ни позволява.

Ту би ор нот ту би кънтиню ....
А предвид "засиления интерес" към темата, може спонтанно да ми падне батерията на фотоапарата ... Здраве да е.
a лентата 120 диода на метър SMD светодиоди тип 3528 ли е? че и аз съм намислил същото но все не остава време
това също е вариант на които не му се занимава да ги прави, и с адаптер са направо, само че е студено бяла светлина което май ще стой като луминисцентна лампа
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ebay.co.uk/itm/1-x-Light-Panel-12-SMD-3528-Car-Interior-LED-T10-BA9S-Dome-Fe-stoon-Bulb-Adapter-/160881198524?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item25754445bc">http://www.ebay.co.uk/itm/1-x-Light-Pan ... 25754445bc</a><!-- m -->
Именно. Диодите са същия тип (SMD 3528) студено бяло, размерите не са ми "на таман", чакаш около месец да дойде и на всичкото отгоре в предните аз успях да "набутам" 18 диода вместо 12, но това в моя случай не е определящо. Какво се случва обаче със задния плафон и с осветлението във вратите. Неприложими са такъв тип плочки. Има едни заместители на безцокълната крушчица като тази в задните врати, но те са прекалено насочени и не са подходящи за целта (цък само че в бяло, разбира се)
Иначе да, ако човек иска да смени само в предния плафон основните 2 крушки и не му се занимава, линкът е добър Smile Цената също предвид факта, че до тук съм наврял вътре има-няма един метър лента (10лв/м.), а още не съм почвал Reading Light-четата отпред, които по предварителен преглед сумарно ще "глътнат" още 30см.

Ще се радвам след моите снимки да наснима някой колега с монтаж на крушки от купешки вид, за да стане изчерпателна темата Smile
Някой има ли идея откъде в BG човек може да купи SMD 5050 светодиоди (на бройка)?
stefi_pavlov написа:a лентата 120 диода на метър SMD светодиоди тип 3528 ли е? че и аз съм намислил същото но все не остава време
Да, 120 SMD 3528 Wharm White.
Забележка! Не си взимай т.нар. "Водоустойчива" (със силиконова заливка). Защо - защото за да изчистиш силикона за да поиш ще се видиш в приключение. Отделно винаги остава един тънък филм силиконец, който като доближиш поялника се разтапя и се събира в гнездата за поене като в локвичка. Отврат е! Накрая е твърде вероятно да прегрееш елементите, но дори и да не успееш след време силикона ще се погрижи това да стане. Принципно по спецификация (по спомен) на 60 градуса ако поработи светодиода и е "чао". Там където стоят няма проветрение/охлаждане и те "спасява" единствено факта, че няма да светят повече от 10 минути нон-стоп.
За времето - еми да, времеемко занимание си е. Спойчица тук, спойчица там. Ламаринка ама по размер. Малко по-малка да я направиш и 'айде режи нова. Аналогично и с коматексчетата, но с него поне се работи лесно.
yuckuJackD написа:Някой има ли идея откъде в BG човек може да купи SMD 5050 светодиоди (на бройка)?

Здравей колега, гледам, че тук <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.ledbg.eu/SMDled.html">http://www.ledbg.eu/SMDled.html</a><!-- m --> ги предлагат на бройка но ми си струват прекалено скъпи ?!?!?!
Съдейки по цената на 3528, цената на 5050 си е "нормална". Тук в Бургас 3528 ги взимам на 0.25лв. а в този сайт са по-евтини.
Последна порция снимки.
Предните Reading light:
Общ изглед:
[Изображение: 028467089.jpg?r=0]

Моето решение:
[Изображение: 028467090.jpg?r=0]

[Изображение: 028467091.jpg?r=0]

[Изображение: 028467092.jpg?r=0]

[Изображение: 028467093.jpg?r=0]

[Изображение: 028467094.jpg?r=0]

Сметките:

Стара крушка 5W
Нова крушка 1.44W
Или по 3.56W по-малко на крушка. Умножено по 2 излиза около 7.12W намалена консумация.
Тези не са от особено значение (за мен), понеже светят само когато ги натисне ръчно човек.

Рекапитулация:
Общо крушки при отваряне на врата/отключване - 8 бр (без да броим предните Reading Light)
Обща консумация 8*5=40W
След модифициране обща консумация: 12W
Икономия: 28W

Или казано на прост език, използваме едва 30% при същата (че и по-добра) осветеност.

Добавено на 20.09.2012:
ЖАБКА
Така-а-а....
Предполагам не малко от вас са забелязали, че на 80-ките жабките имат склонност към издаване на звук сравним със щурче. Реално това е единствената сглобка от интериора в тези коли, която може да доведе до скърцане. Дойде момента в който ми писна и реших да лепна нещо гумено за да не се търкат прекъсвача на лампичката (пластмаса) в заключващото ухо (пластмаса).
Свалих жабката направих това, което си бях нарочил обаче си казах:
"Мамка му, нощно време искам да взема някакъв малък предмет от горното рафтче, но никога не мога да го видя, а го напипвам. Нещо LED това-онова... ЕСТЕСТВЕНО!"
И ето го резултатът. Ще Ви спестя обясненията, снимките говорят достатъчно:

[Изображение: 028502492.jpg?r=0]

[Изображение: 028502493.jpg?r=0]

[Изображение: 028502494.jpg?r=0]

[Изображение: 028502496.jpg?r=0]

[Изображение: 028502497.jpg?r=0]

[Изображение: 028502498.jpg?r=0]

[Изображение: 028502499.jpg?r=0]

[Изображение: 028502500.jpg?r=0]

[Изображение: 028502501.jpg?r=0]

[Изображение: 028502503.jpg?r=0]

[Изображение: 028502504.jpg?r=0]

[Изображение: 028502505.jpg?r=0]

[Изображение: 028502507.jpg?r=0]

[Изображение: 028502508.jpg?r=0]

[Изображение: 028502509.jpg?r=0]

[Изображение: 028502510.jpg?r=0]

[Изображение: 028502512.jpg?r=0]

[Изображение: 028502514.jpg?r=0]

[Изображение: 028502517.jpg?r=0]

[Изображение: 028502519.jpg?r=0]

[Изображение: 028502520.jpg?r=0]

[Изображение: 028502553.jpg?r=0]

[Изображение: 028502522.jpg?r=0]

[Изображение: 028502523.jpg?r=0]

[Изображение: 028502524.jpg?r=0]

[Изображение: 028502526.jpg?r=0]

[Изображение: 028502528.jpg?r=0]

[Изображение: 028502529.jpg?r=0]

[Изображение: 028502531.jpg?r=0]

[Изображение: 028502533.jpg?r=0]

[Изображение: 028502534.jpg?r=0]

[Изображение: 028502536.jpg?r=0]

[Изображение: 028502537.jpg?r=0]

[Изображение: 028502539.jpg?r=0]

[Изображение: 028502541.jpg?r=0]

[Изображение: 028502542.jpg?r=0]

[Изображение: 028502543.jpg?r=0]

[Изображение: 028502545.jpg?r=0]

[Изображение: 028502547.jpg?r=0]

[Изображение: 028502548.jpg?r=0]

[Изображение: 028502549.jpg?r=0]

[Изображение: 028502551.jpg?r=0]

[Изображение: 028502552.jpg?r=0]

[Изображение: 028502553.jpg?r=0]

[Изображение: 028502554.jpg?r=0]

[Изображение: 028502555.jpg?r=0]

Това е от мен.
УСПЕХ
Страници: 1 2