Волво Клуб - България

Full Version: Ремонт на охл. вентилатор и управляващ модул за S40 II
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Здравейте , Smile

Ще споделя малко опит и информация в случай че вентилаторът и/или управляващият модул на вашето Volvo S40 II/ V50/ C30 е дефектирал и се налага да избирате между нов комплект за около 350лв и такъв от моргата за почти 150лв, разбира се със съпътстващата : гаранция – от добрата стара "Франция" Smile

Е в този случай има и още един вариант - необходими са Ви обаче лично време и някой умения ( които всъщност също си имат парично измерение ) и материали за около 50лв.

На демонтирането на дифузера, охлаждащият вентилатор и модулът му от автомобила няма да се спирам, така че първата стъпка е смяната на четките на ел. двигател. ( тяхното състояние е причината за повредата в модула

Достатъчно е да свалите перката за да имате достъп до механично деформираните краища на задният капак ограничаващи неговото сваляне.

[attachment=53742]

Цялата платка заедно с четките се сваля и четките с размери 7mm x 10mm и дължина около 18mm се подменят с нови. Почистването на ротора и статора плюс смазването на втулката на оста намираща се на капака са задължителни. Сглобяването следва същите стъпки но в обратен ред.

Следва разглобяването на модула за управление на вентилатора.

[attachment=53743]

Развиват се четирите винта и с «минусова» отверка се разширяват няколкото щипки намиращи се по ръбовете на модула.

Следва по-трудната част - отделянето на капаците от основата. Те са свързани с еластичен уплътнител и трябва с много внимание и премерено усилие да бъдат разделени от основата.

След това виждате и изненадите подготвени за Вас Smile

[attachment=53744]

[attachment=53745]

[attachment=53746]

[attachment=53747]

Няма място за притеснение - лесно ще ги възстановите преди да затворите модула ( възможно е и да не ви се наложи )

Следва 'черешката на тортата' - смяната на двата полеви транзистора които най-често детектират. Диодът между тях в моят случай се оказа здрав Smile

Нямах особен успех в намирането на същите транзистори в БГ и ЕУ на разумни цени и с малко рисърч и анализ на резултати открити в друго езични форуми се насочих към следните заместители :

BUK7905-40A се заменя с IRF1404
BUK7508-55A се заменя с IRF3205

[attachment=53748]
Тънкият момент тук е това че BUK7905-40A разполага с 2 допълнителни извода , които за моя изненада оставени 'висящи' на платката не оказват никакво негативно влияние върху работата на модула.
Осигуряваме зоната за охлаждането с което са разполагали двата 'бука' и за новите транзистори и идва време за възстановяване на компонентите останали на капаците при демонтажа.
Хубаво е да направите тест преди да затворите модула - естествено с помоща на автомобила.

Включвате го в куплунгът му , стартирате двигателя - проверявате за регистрирана грешка на таблото.
Ако има такава - прекратявате теста веднага и гасите двигателя. Трябва да огледате връзките и модула за допуснати грешки при монтажа на новите елементи.
Когатo всичко изглежда наред след стартиране, вкл. климатика на температура под 18 гр., а обдухването на максимална мощност - като следствие от това вентилаторът на дифузьорът трябва да се развърти с висока скорост.


След това потвърждение можете да преминете към затваряне на модула и уплътняването му с подходящ силиконов уплътнител.
Аз ползвах високо температурен на Cerezit.

Има стъпки които искат по-детайлно обяснение, но те могат да бъдат изпълнени и по различен от моят подход без това да доведе до различни резултати.
Така че ако имате въпроси - ще се постарая да отговоря на тях при първа възможност Smile

Успех на всички
Колега,какъв е бил проблема ,че си го отворил. Моля,че и при мене има някакъв дефект.