Волво Клуб - България

Full Version: Широколентова ламбда сонда
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2
Пускам нова тема в отговор на MaxBass. Сондата която ползвам е BOSCH LSU-4, а контролера e NAW 7S. Контролера с нова сонда в комплект, конектор и DIY дисплей с доставката ми излезе 165 USD.
Като функционалност и точност не отстъпва (дори напротив) на много "маркови" контролери,
дето струват една камара пари. При марковите получаваш всичко сглобено с някакъв много куул дисплей,
плащаш много и в крайна сметка пак трябва да го монтираш сам.
Този контролер има симулиран narrowband изход, т.е. сигнал който е като от обикновена сонда и директно може да се подаде на бензиновия компютър. Има и 0-5V линеен (пропорционален на AFR-а) изход който може да се ползва или
за дейталогер или за каквото ти кефне. Може да се коригира ламбдата - примерно 1 при 14.7 AFR на бензин, но може да я мръднеш малко надолу или нагоре, ако искаш по-богата или бедна смес. На газ е около 15.5 и хубавото е че с този контролер и мотора е доволен когато е на газ, и бензиновия комп. Иначе той се стреми към 14.7, което е малко обогатено, а когато стане 15.5-16 той решава че е бедна и понякога ти светва лампата за грешки.

Малко снимки съм сложил в галерията, виж тук.

Днес по-късно ако ми остане време ще снимам как е монтирано всичко в колата - кабелажа който сам си направих, новата сонда, която е непосредствено до оригиналната, как се вижда всичко това на таблото. Цялото усилие е 165 долара + една събота и неделя да я монтираш.
Значи това е просто страхотно Smile Само ми е интересно ...Казваш ,че има изход който да симулира Нормална лламбда ...НО на какво напрежение Sad защото моите (две лабди) работят до 5 волта...и гледам ,че изхода за уреда може да се корегира?Защото аз примерно имам уред за АФР от тея по 50лв с скала...
<!-- m --><a class="postlink" href="http://tuning-parts.bg/browse/product/id/3/52mm+LED7709-2+Sm%D0%B5s+Vazduh/Gorivo+s+tamno+staklo" onclick="window.open(this.href);return false;">http://tuning-parts.bg/browse/product/i ... mno+staklo</a><!-- m -->.
и ако може да си го направя да бачка с него ще е добре...Само ще е тъпо доакто свикна кое на кое отговаря ,но мисля ,че не е фрапиращ проблем...
Всъщност сега като гледам сайта и виждам ,че има два варианта...
100 долата с дисплей като твоя...и за 110 долара има с 52 мм дисплей който направо ще ми влезе на колонката с уредите която аз вече имам Smile
Та като четеш този мой пост ...на прав път ли съм с размислите Big Grin
Твоята кола е доста по-нова.. Може би първата сонда (преди катализатора) ти е широколентова?
Ако си с 0-5V ламбда, мисля че може да се подаде сигнала за дейталогер, който май може да се инвертира.
Ако не бъркам компютъра ти е Сименс ЕМС2000, нищо незнам за тях, какво може и какво не.
Но нищо не пречи да си сложиш преди катализатора втора сонда и да ползваш NAW контролера и 52 мм уредче
само за индикация, без да участва в управлението. Може да питаш във форума на <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.14point7.com" onclick="window.open(this.href);return false;">www.14point7.com</a><!-- w -->, човека който
прави тези контролери ще е наясно може би и ще ти отговори.
На информацията от тая джаджа не бива да се вярва много,тя е по-скора от чисто информационен характер.
Почти невъзможно е да се направи прецизна настройка на гориво-въздушната смес по-ред причини:
1.Скъпите модели идват с интерфейс който логва информацията и на компютър може да се разгледа на спокойствие.
-което няма как да стане фърчейки с поне 200 по-магистралата Wink
2.Няма гаранция за това колко точен ще е дата логера който някой ще прави за него.
Точно за това има фирми който са си изградили реноме ,сондите се стендоват и калиброват на всеки 30 дена.
Цените не са много приятни ,но това е инструмент за хора който с това си вадят хляба и с това компромис не бива да се прави.Защото грешките излизат доста скъпо!
А дори и да е сравнително точна са малко хората които могат прецизно да го настроят в реално време.Това се прави на дино,а логовите от тези джаджи са за първоначална настройка преди него.С две думи ако си тунинг маниак и си готов да похарчиш х брой пари и у часа време за удоволствието да си направиш сам колата вероятно си струва.Ако просто искаш да върви по-добре не се занимавай с глупости,плати си 300-500 лева на правилния човек и се кефи на колата си после.
на мен просто ми трябва да си гледам сместа нищо друго Smile
А иначе ламбдите ми на са широколентови просто са титаниеви...Ползават се в около 0,5% от автомобилите на земята Smile
Смешно да ,но волво ползват такива при мен...Не се ползват защото са по неточно ,но пък при мен като са две неточноста се компенсира Smile И според това което съм чел са по издържливи ...
С някои неща не съм съгласен. Въпроса е да разбереш какво точно искаш, и колко далеч можеш да
стигнеш. На някои хора им идва в повече DIY тунинга. Но той работи, и не изисква марки, ако знаеш какво правиш. Виждал съм много да плюят популярния DIY мегаскуирт че бил боза, но има и доста примери за 500+ whp от
двулитрови мотор с мегаскуирт. Естествено е по-лесно ако можеш да хвърлиш едни пари и всичко да се нареди.

Най-малкото ще ти е по-лесно после. Друг е въпроса че понякога плащаш само табела, но не получаваш най-доброто. Защото най-доброто струва още повече пари. Имал съм например възможността да видя некадърните "шедьоври" на две чип-тунинг фирми (едната шведска), след което не бих посъветвал никого да си дава парите за чип-тунинг. А иначе са големи имена.

Относно реномето на разни тунинг фирми - не го оспорвам. Макар че маркетинга понякога прави чудеса.
Този контролер се е доказал на практика, в много турбо сетъпи (потърси из нета), и за разлика от примерно ЛЦ1 на иновейт никога не е случвало да изпържи сондата, която не е много евтина. А управлението на широколентова сонда е сложно, става с няколко PID контролера и почти всичко там е цифрово, само фронтенда към хардуера е аналогов - поради факта че самата сонда мери аналогов процес. Но не е и ядрена физика.
Да на практика уж би трябвало да е елементарно, настройка за типа гориво спрямо волтажа при бензин при 0 волта 7,25 афр и при 5 волта 22,25 афр.Но се случва и да се бъгне понякога,драйвъри портове просто се омазва.После вадиш сондата калибрираш и така.В саайта им има доста информация как и защо горят /не трябва да се оставя без ток когато работи двигателя/.Най-лесният начин да разбереш след калибровка дали работи точно е да оставиш колата на обороти с включен ламбда контрол и ако се движи 14,7 афр значи е ок.Теснолентовите сонди са много по точни за смес 14,7 и са добра база за сравнение.
Тук има нещо, което тотално не ми е ясно. А именно, как широколентовата сонда може да мери реалното съотношение на гориво-въздушната смес, при положение, че тя също е кислороден датчик (както и обикновената сонда), който мери остатъчното количество кислород в изгорелите газове и при една добра калибровка, може с достатъчно висока точност да даде представа за коефициента ламбда, но не и за реалната гориво-въздушна смес. Съгласен съм, че това може да стане, когато колата работи само с едно гориво и сигналът от сондата се преизчислява, спрямо стойността на стехиометричната смес за съответното гориво, да кажем – бензин. Но какво се случва, когато колата работи на газ – сондата пак мери остатъчното количество кислород и пак дава сравнително точна информация за коефициента ламбда (ако приемем, че остатъчните количества кислород в изгорелите газове, при изгарянето на стехеометрична бензинова и газова смес са еднакви, което май не е съвсем така), но вече за да получим информация за реалната гориво-въздушна смес, ще трябва да преизчислим сигнала от сондата не спрямо стехеометричната смес за бензин, а спрямо тази за газ.

λ=AFR/AFR(stoichiometric), оттук следва, че при работа на бензин AFR= λ*14.7, а при работа на газ - AFR= λ*15.5

Това, което не ми е ясно е, как сондата и нейният контролер разбират, кога колата работи на бензин и кога – на газ, за да си преизчисляват гориво-въздушната смес, спрямо съответните коефициенти?!?

Това ми изказване, май не беше точно за тази тема, а за другата, в която разисквахме газовите инжекциони, ама нали в един момент дискусията се премести тук, та затова и аз реших да се изкажа в тази тема.
Quote:Това, което не ми е ясно е, как сондата и нейният контролер разбират, кога колата работи на бензин и кога – на газ, за да си преизчисляват гориво-въздушната смес, спрямо съответните коефициенти?!?

Да, няма как контролера да знае, ти задаваш AFR конверсията:

[attachment=10014]
Неудобното е че трябва да закачиш лаптопа, за да го смениш. Връзката е по USB, протокола е съвсем прост,
но е играчка да се прави "смарт" ключ бензин/газ който да сменя стойността.
Ахаа, сега вече ми е ясно :wink: Тогава не може ли с една сонда, два контролера и един дисплей да стане далаверата и едно реле, което при преминаване от бензин на газ, да превключва от единия контролер, който е програмиран за 14.7, на другия, който е пък е за 15.5 Big Grin

Ти сега новата сонда на мястото на старата ли си я монтирал или я ползваш само за да получаваш на таблото информация в реално време за гориво-въздушната смес и си я монтирал на тръбата, някъде до оригиналната сонда?
Pages: 1 2