The following warnings occurred:
Warning [2] Undefined property: MyLanguage::$thread_modes - Line: 58 - File: showthread.php(1621) : eval()'d code PHP 8.2.4 (FreeBSD)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/showthread.php(1621) : eval()'d code 58 errorHandler->error_callback
/showthread.php 1621 eval



 
Not a member yet? Why not Sign up today
Create an account  

Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Смяна вътрешен корм. накрайник (щанга) S80

#1
Снимките от настоящото ръководство са правени на S80 2000-а но с минимални разлики може да се каже че важи и за S60 S80 V70-II XC90 и т.н. от Р2 платформата.
В случая се разглежда смяната не левия накрайник, който е и по-кофти за сменяне, поради трудния достъп до него.

1. Проблем:Колата потропва. Разбира се може "тропането" да е от какво ли не, но ако сте констатирали, че е от вътрешния кормилен накрайник (някои му викат щанга), това е мястото да се ориентирате в ситуацията.
Ще си позволя да избягам от наложения стереотип на моите ръководства - да изброявам стъпка след стъпка какво да правите. Сами ще се убедите, че това през което съм минал надали ще се повтори 1:1 на някой друг...
2. Условия за получаване на проблема: Аз обичам България и нашите родни лунни пейзажи, извинявам се пътища.
3. Възможни решения:
В годините 2000-2001 сам по себе си накрайника има 2 варианта, необходимо е да се убедите кой точно ви трябва. Иначе преди 2000 и след 2001 до 2004 няма място за грешка (уж). Аз се подготвих с двата варианта (имам познат в магазин и ми ги даде с опция да върна излишния).
Каталожните номера според VOLVO са:
[Image: 025593535.jpg?r=0]

[Image: 025593536.jpg?r=0]

Аз си ги намерих съответно на Lemforder за 40-тина лева и MOOG за около 20. Молех се да е Lemforder-а, предпочитам да слагам части с доказан произход и качество и да забравя че съм ги сменял, отколкото да рискувам с нещо евтино и да сменям през няколко месеца. Всеки сам си решава как да си поддържа автомобила. Та посочените по-долу са най-добрите заместители които успях да открия по магазините към него момент. Ето ги:

[Image: 025592757.jpg?r=0]

[Image: 025592786.jpg?r=0]

[Image: 025592768.jpg?r=0]

След отваряне на опаковките и сравняване на двете излиза че функционалната разликата между двата варианта е единствено от страната на която се навива външния кормилен накрайник. По спецификации модела от MOOG е със стъпка на резбата 2.0 а другия модел, показан тук от Lemforder е със стъпка 1.5. Дължината е малко по-голяма на единия, но според мен не е определящо, защото просто външния кормилен накрайник ще се навие още малко.
Ето ги:

[Image: 025592820.jpg?r=0]

[Image: 025592826.jpg?r=0]

[Image: 025592828.jpg?r=0]

[Image: 025592835.jpg?r=0]

[Image: 025592839.jpg?r=0]

[Image: 025592843.jpg?r=0]

от това стигам до извода, че е достатъчно да знаете с кой външен кормилен накрайник сте, или пък да го свалите и да измерите резбата на вътрешния (без да сваляте вътрешния разбита се) и да сте 100% сигурни кой е вашия.
ОК до тук с вариантите, производителите и разликите между тях. (Всъщност по-нататък ще спомена една разлика, която тук съм пропуснал нарочно)

4. Ремонт/смяна:

Няма да давам стъпка постъпка, просто ще разкажа какви трудности срещах и как съм се опитвал да ги решавам.
Започвам с това, че ако нямате необходимите инструменти рискувате да си загубите цял ден за нещо, което би трябвало да ви отнеме не повече от 20 минути. Аз бях по един или друг начин ангажиран с това от 09:00 до 18:00, когато вече всичко беше прибрано подредено и аз бях седнал с чаша в ръка.

По същество. Повдигнете автомобила, подсигурете го с трупчета, втори крик, стойки или както намерите за добре. Не е лоша идея да сте на канал, никак даже, особено ако не разполагате със специализирани инструменти, но за тях по-нататък...
Махаме гумата и пристъпваме към демонтаж на външния кормилен накрайник. Разхлабете контра-гайката с ключ 18 гаечен:

[Image: 025594704.jpg?r=0]

[Image: 025594706.jpg?r=0]
Не се заглеждайте, че втората снимка е със вече сменения накрайник

Имаме нужда от гаечно ключе номер 8 (може контрата да е лимбус/звездичка зависи) и звездоагечен (по възможност) номер... май 18 беше Smile за да развием ябълковидния болт на накрайника:

[Image: 025592881.jpg?r=0]
С малкото ключе държите контра, като се стараете болта да си остане в положението в което е бил преди да започнете. Не е фатално, идеята е да не се износва. Следва изваждането на болта. Методи за това има много, но знайте не бийте с чук по болта. Някой удрят странично, други казват, че това е недопустимо - чувал съм за уволнени майстори в сервизи дори. За целта има скоби, вилици и др.

[Image: 025594557.jpg?r=0]
Горната снимка не е моя, взета е от тук ........ The pic above is not mine, it's tooken from here


В този момент накрайника би трябвало да се върти свободно. Съвет когато го развивате, бройте оборотите, които сте направили. Това е с цел после при монтажа да го навиете отново толкова пъти за да не е прекалено криво докато стигнете до пункт за регулиране на преден мост.

Гледката пред нас би трябвало да изглежда така:
[Image: 025592884.jpg?r=0]

Махаме маншона. По принцип трябва да е стегнат със скоби, но ако е сменян той или накрайника е възможно да е със свински опашки, тел и какви ли още не способи за стягане.
[Image: 025592885.jpg?r=0]

[Image: 025592897.jpg?r=0]
Инспектирайте го внимателно. Ако е напълно здрав и нямате притеснения за това че ще продължава да е такъв поне докато новия накрайник здаде багажа, спокойно можете да го използвате повторно. Ако обаче имате някакви притеснения и не сте подготвени с нов, можете да използвате жокер "обади се на приятел" и да му кажете какви са отворите в двата края. Това е определящо за един маншон - те всички се разтягат предостатъчно. Защо размерите, а не описание на автомобила - защото увеличавате шансовете си за намиране на наличен - веднага.
Ето и малко полезно инфо по темата:
Малкия диаметър е 15мм:
[Image: 025592901.jpg?r=0]
Големия е 53мм:
[Image: 025592905.jpg?r=0]
В галерията ми има още снимки на маншона. На него имаше много номера и не знам кой от всичките е номер и кое сериен затова при интерес прегледайте тук

Време е да започнем саморазправа и с виновника:
[Image: 025592953.jpg?r=0]

Нека кажа как би трябвало да се случат нещата. Това е проблемната част в цялото упражнение. VADIS "показва" приспособленията необходими ни за тази цел:

[Image: 025593907.jpg?r=0]
Една специфична скоба, по-нататък ще разясня какво й е толкова специфично и:
[Image: 025593906.jpg?r=0]
Още по-специфичен инструмент за "захващане" на накрайника и удобното му развиване.
Аз обаче не разполагам с такива. Звъннах за съвет на Здравко, той ме препрати към Мевдо (Севдалин)(благодаря и на двамата) и на въпроса "Има ли чалъм за развиване на вътрешния кормилен накрайник?" отговорът беше "Да, с тръбен ключ!". Идваше ми да се ударя в стената, че не се сетих Smile Както и да е, оборудвах се с няколко комплекта тръбни ключове, различни размери и модели и спокоен, че все един ще ми свърши работа започнах.
Е да, ама НЕ!
1. Няма как да се бръкне с тръбен ключ там! Лошо!
2. Няма с какво да държа контра! Лошо!
Прибрах всичко сглобих колата обратно и тръгнах да развръщам тръбните ключове по хората от които съм ги взел. Отбих се при 1-ия, поговорихме си, после при 2-ия - пак така, но обаче се роди идея, а те е следната: Щом не може така, значи ще ни трябва нещо имащо функционалността на специализирания инструмент - еми да си направим тогава!
Седнахме на компа и намерихме универсални такива:
[Image: 025595272.jpg?r=0]
Разполагахме и с 2-та нови накрайника за по-прегледно Smile И за двата беше необходимо да се развият с нещо 32мм, като единия (Lemforder-ския) беше квадрат, а другия (MOOG) просто имаше 2 цепки.
[Image: 025592843.jpg?r=0]
Измислихме това:
[Image: 025592866.jpg?r=0]

[Image: 025592869.jpg?r=0]

[Image: 025592871.jpg?r=0]
Не става за изложба, но беше светлина в края на тунелаSmile. Другия край решихме да не се занимаваме да заваряваме гайки или други приспособления за въртене, а да действаме с тръбния ключ, нали все пак си е тръба Smile 'Айде обратно в гаража, вдигай колата, свали гумата, свали кората под двигателя, махни кормилния накрайник, махни тампона и... измисли как ще си държиш контра! Ето местенцето където това трябва да се случи:
[Image: 025592941.jpg?r=0]
Важна подробност е че не трябва да се надрасква оста!
Моето решение на задачата беше изпълнено със скоба за гърнета и няколко парчета вътрешна гума на камион:
[Image: 025592931.jpg?r=0]
И това го решихме, време е за приспособлението ни. Хоп - греда! накрайника, който е на колата и трябва да развием си е също 32мм - ОК, но е 6-тостен, а ние сме подготвени за квадрат. Това едно на ръка и отделно че равната част е значително по-тясна от тази на новите накрайници, които ползвахме по време на проектиране на "инструмента". Ефекта беше - недобро сцепление и съответно невъзможност да ги развием. Мамка му пак греда...
Ясно стана, че е време за намеса с груба сила, а в ролята на грубата сила влезе.... дрелката! Направихме една дупка, или по-културно казано технологичен отвор (как звучи само), колкото да влезе един от болтовете на "инструмента" и така да се осигури сцепление. Все пак какво ни дреме - след като го развием отива в коша, за къде да го пазя Smile.
[Image: 025592962.jpg?r=0]
Контра със скобата за гърне и подходящ прът, приспособлението и тръбен ключ на другия му край и най-накрая се чу дългоочакваното "Пук@!#":
[Image: 025592915.jpg?r=0]

[Image: 025592920.jpg?r=0]

[Image: 025592923.jpg?r=0]
В интерес на истината тази пластмаска там не знам каква точно функция играе, може би да предпазва оста от надиране при извършването на настоящата смяна, или пък е някакъв ограничител на хода, но си я оставих там, така както си беше.
Следва завиване на новия накрайник. Съвет капнете на резбата една капка канаколит. Но само една капка, идеята не е да го закрепите там вовеки а само да предотвратите саморазвиване. Разбира се, за тази цел си има специални пасти/мазила, но едва ли всеки разполага с такива.
Почистете много добре оста преди да пристъпите към поставянето на маншона, който също трябва да бъде почистен. Маншона трябва да бъде чист много добре отвътре, а отвън с цел да не оцапате оста докато го слагате. Хубаво е резбата на новия накрайник да я увиете с излорбанд например, за да предотвратите нараняване на маншона докато го слагате. Друго, което може да направите е там, където ще застане тънката страна на маншона да сложите съвсем мъничко гресчица - за по-лесно.Стягате със скоби маншона, ако нямате и свински опашки стават, но е препоръчително скобата да хване както си трябва. Завивате контра-гайката на накрайника - не докрай, няколко намотки повече от преброените преди при демонтажа на външния накрайник. Хубаво е преди да завиете външния да сложите малко гресчица и там на резбата. Така ще сте спокойни че при следваща смяна ще се развие лесно и като броите оборотите няма да ги забравите защото сте теглили каруцарски речи ... Съответния брой намотки, моите още ги помня - 15 бяха Smile Почистете отвора в който влиза ябълковидния болт (шарнира) на външния накрайник. Това е пак с мисъл в бъдеще време, да излезе по-лесно. Процедурата с ключето 8 и големия 18... стегнете (чак сега) контра гайката. Не се престаравайте, след броени минути ще сте на реглаж на предницата и момчето ще я развие след вас, но все пак я завийте защото има един частен случай в който сте уцелили на 100% реглажа и той няма да я докосне... тогава няма и да я затегне... Гумата обратно, инструментите по местата, да не тръгнете с крика ей Smile и ГАЗ към пункта за регулиране на преден мост (МП вземат 24 лева, цента е конкурентна, а регулират и задния мост, като задния на много места не знаят как става номера - вие си решавате). Не отлагайте реглажа, това е най-сигурния начин да бъде отложен за постоянно!

Така се случиха нещата при мен. В никакъв случай, това не е начина, по който трябва да стане процедурата, но все пак не винаги всичко се получава като го пише по книгите. Целта да навляза в такива подробности беше да предоставя опита си, а не да "разкажа" как трябва да стане. Как трябва да стане можете да видите в youtube нагледно за 3-4 минутно лесно за смилане клипче, където всичко е толкова лесно и безпроблемно Smile

5. Необходими инструменти:
1. Ключове с номера 8; 18 и гаечен 18 - външния накрайник (може да ви трябва звездичка вместо ключе 8)
2. Ключ с номер 12 за кората под двигателя
3. Крикове, ключове за джантата, подпори/трупчета
4. Клещи и/или нож за скобите/опашките на маншона
5. Грес
6. Канаколит или паста против саморазвиване на болтове
7. Целия арсенал инструменти и изобретателност с който разполагате за да развиете вътрешния накрайник

Това е. Успех на всички в начинанието.

п.п. Варианта да закачите двигателя отгоре, да го освободите от тампоните му за да махнете магарето, заедно със всичките съпътстващи процедури, винаги важи, но това означава да се разглоби половината кола, за да се смени един накрайник... и това е начин, а понякога е последния...
[Image: ab276107.gif]
[Image: ab245320.gif]

[Image: ab245321.gif]
VOLVO S40, 1.8 115hp, 97г. -Р 9969 минало
VOLVO 440 1.7i 89г. B18E, Р 1401 РС - минало
VOLVO 460 1.8 моно 91г. B18U, Р 0345 РС - минало
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)