The following warnings occurred:
Warning [2] Undefined property: MyLanguage::$thread_modes - Line: 58 - File: showthread.php(1621) : eval()'d code PHP 8.2.4 (FreeBSD)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/showthread.php(1621) : eval()'d code 58 errorHandler->error_callback
/showthread.php 1621 eval



 
Not a member yet? Why not Sign up today
Create an account  

Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Полиуретан срещу гума / Polyurethane v.s. rubber

#1
Колеги,
До скоро дори не бях чувал за полиуретана като част от автомобилния тунинг, но наскоро ми влезе една муха в главата и взех доста да чета и да се интересувам. Използвам основно руско и англоезични източници.
Мненията са нееднозначни и ми е трудно още да преценя, дали наистина полиуретана е по-добрия вариант за всякакви видове тампони/втулки в автомобила. Защитниците му твърдят, че той не се използва в серийните автомобили, просто защото е по-скъп материал.
В тази връзка имам два въпроса:
1. Вярно ли е, че в спортните автомобили не се използват никакви гумени тампони или втулки?
2. Някой използва ли полиуретанови тампони/втулки (окачване/двигател), ако да, какви са впечатленията?
Reply

#2
Здравейте,колега!

Аз използвам такива тампони за двигателя,носачите и стабилизитащите щанги, на моя SAAB 9000.

Както всяко нещо си имат предимства и недостатъци.Всичко зависи от това,какво искаш да постигнеш и какво си готов да пожертваш,защото има разлики и това,дали ще ти харесат или не,зависи от това какво търсиш при поставянето им.

За спортните автомобили не знам.

Поздрави,

Ангел
Reply

#3
Аз нищо не търся. Или ако трябва да съм по точен, търся нещо "по-добро".
Проблемът е, че има различни мнения. Мен ме бяха разубедили, но попаднах на една интересна статия относно митовете за полиуретана, в която "развенчават" всички "легенди".
От типа -
1. Скърца- не скърца материала, а пясъкът, мръсотията, водата, които влизат,
2. "Яде" метала - е как няма да го изяде, като не се сменя 15 години, по твърд е - ,
3. По "твърд" е - твърдостта по ШОР при гумата е -65-75, при полиуретана-62-68.
4. Лошо се закрепя и се превърта - заради неправилно поставяне
5. майсторите го мразят - е как няма да го мразят, като се слага лесно и после колата дълго не идва при тях
6.Производителите на го слагат фабрично - е как да го слагат като е много по скъм от гумата ...

Та, на теория нещата звучат много добре, въпросът е как е на практика.

[Image: buklet.jpg]
Reply

#4
Здравейте, колега!

Това, с търсенето, беше по-скоро обобщен израз. Имах предвид, какво гони като цел поставящият тампоните, а не Вие конкретно. И отново бих искал да кажа, че по-добро или по-лошо са относителни понятия и зависят от това, какво иска да постигне човекът, който ги поставя. Определно се жертват някои неща от комфорта на колата, но пък дават други, особено, ако идеята е и да се тунингова в последстви и двигателя.

Относно теорията - не знам, но мога да споделя какви са ми усещанията на базата на, може би, 5 годишно използване на такива тампони.
1. Скърца. И не от пясъка и мръсотията(тампоните на двигателят са високо в коша и нямат досег с пясък и мръсотия),ами от от самия материал. Не съм разследвал, дали защото се трие в метала или по някаква друга причина, но се разскърца леко след около 3 години каране по нашите пътища. Като казвам скърца имам предвид леко проскърцване, когато минавам по неравности. С гумени тампони, освен, ако не са много разбити няма такова нещо.
2. За 5 години нищо не ми е изяло и си стоят стегнати. Може би моите не са толкова лакоми. :-)
3. За по-твърд, не знам, но определено предава вибрациите по-силно от гумата. След поставянето им, започнах да усещам вибрациите от двигателя, при работа на празен ход. Преди не се усещаше нищо. Но вибрациите не са дразнещи,а просто се усещат.При ускорение и спиране, обаче, с гумените тампони двигателят, заедно със скоростната кутия и скоростния лост се клатеха доста осезаемо. След поставянето на полиуретана това изчезна.Колата стана по-стегната и в завои, въпреки, че за това голяма роля има и по-спортното окачване (амортисьори и пружини), което сложих по същото време.
4. Закрепянето, наистина е много важно. Ако не се поставят правилно, може да се съсипят тампоните и наистина да превъртят. Случвали са се и такива неща в практиката. След това трябва да се купят нови. Знам, че има различни видове от различните производители и някои се слагат по-лесно, други по-трудно.
5. Майсторите, може би, наистина ги мразят, поради горната причина. Не са евтини, а ако съсипят тампона, трябва те да го плащат или ако го поставят не както трябва ще трябва да се обясняват на клиента. А и се слагат трудно. Моят майстор досега ме благославя, когато си припомни какво му причиних с поставянето на толкова тампони.
6. Да, по-скъпи са от гумата, но не знам, дали това е причината да не ги слагат масово.
7. По-дълготрайни са. На моят СААБ 9000 има тампони, наречени "пеперуди", които захващат носачите към купето. Те се разбиват на около 10 000 километра - ако си късметлия - и трябва да се сменят. Оригиналните не бяха безумно скъпи, но не бяха и много евтини, а афтърмаркет бяха наполовина, но се разбиваха доста по-бързо. След като ги смених с полиуретанови не съм ги пипал и още са здрави, вече над 70 000 км. Т.е. с гумени трябваше да съм ги сменил поне 7 пъти. Смятах ги навремето и по спомен цената на полиуретановите се избива след 4-5 смени.

С няколкото изречение се опитах да споделия лични впечатления, на базата на усещанията ми като шофьор, като на претендирам за ичерпателност.

Надявам се да са Ви били полезни.

Поздрави,

Ангел
Reply

#5
apetrov Wrote:Здравейте, колега!

Ангел
Ако става въпрос за ХС90 може ли да споделиш кои и от къде ги взе?
ex XC90
Reply

#6
apetrov Wrote:Здравейте, колега!

Това, с търсенето, беше по-скоро обобщен израз. Имах предвид, какво гони като цел поставящият тампоните, а не Вие конкретно. И отново бих искал да кажа, че по-добро или по-лошо са относителни понятия и зависят от това, какво иска да постигне човекът, който ги поставя. Определно се жертват някои неща от комфорта на колата, но пък дават други, особено, ако идеята е и да се тунингова в последстви и двигателя.

Относно теорията - не знам, но мога да споделя какви са ми усещанията на базата на, може би, 5 годишно използване на такива тампони.
1. Скърца. И не от пясъка и мръсотията(тампоните на двигателят са високо в коша и нямат досег с пясък и мръсотия),ами от от самия материал. Не съм разследвал, дали защото се трие в метала или по някаква друга причина, но се разскърца леко след около 3 години каране по нашите пътища. Като казвам скърца имам предвид леко проскърцване, когато минавам по неравности. С гумени тампони, освен, ако не са много разбити няма такова нещо.
2. За 5 години нищо не ми е изяло и си стоят стегнати. Може би моите не са толкова лакоми. :-)
3. За по-твърд, не знам, но определено предава вибрациите по-силно от гумата. След поставянето им, започнах да усещам вибрациите от двигателя, при работа на празен ход. Преди не се усещаше нищо. Но вибрациите не са дразнещи,а просто се усещат.При ускорение и спиране, обаче, с гумените тампони двигателят, заедно със скоростната кутия и скоростния лост се клатеха доста осезаемо. След поставянето на полиуретана това изчезна.Колата стана по-стегната и в завои, въпреки, че за това голяма роля има и по-спортното окачване (амортисьори и пружини), което сложих по същото време.
4. Закрепянето, наистина е много важно. Ако не се поставят правилно, може да се съсипят тампоните и наистина да превъртят. Случвали са се и такива неща в практиката. След това трябва да се купят нови. Знам, че има различни видове от различните производители и някои се слагат по-лесно, други по-трудно.
5. Майсторите, може би, наистина ги мразят, поради горната причина. Не са евтини, а ако съсипят тампона, трябва те да го плащат или ако го поставят не както трябва ще трябва да се обясняват на клиента. А и се слагат трудно. Моят майстор досега ме благославя, когато си припомни какво му причиних с поставянето на толкова тампони.
6. Да, по-скъпи са от гумата, но не знам, дали това е причината да не ги слагат масово.
7. По-дълготрайни са. На моят СААБ 9000 има тампони, наречени "пеперуди", които захващат носачите към купето. Те се разбиват на около 10 000 километра - ако си късметлия - и трябва да се сменят. Оригиналните не бяха безумно скъпи, но не бяха и много евтини, а афтърмаркет бяха наполовина, но се разбиваха доста по-бързо. След като ги смених с полиуретанови не съм ги пипал и още са здрави, вече над 70 000 км. Т.е. с гумени трябваше да съм ги сменил поне 7 пъти. Смятах ги навремето и по спомен цената на полиуретановите се избива след 4-5 смени.

С няколкото изречение се опитах да споделия лични впечатления, на базата на усещанията ми като шофьор, като на претендирам за ичерпателност.

Надявам се да са Ви били полезни.

Поздрави,

Ангел


Колега, огромна, ОГРОМНА благодарност, за подробния изчерпателен отговор!
Reply

#7
zorba Wrote:
apetrov Wrote:Здравейте, колега!

Ангел
Ако става въпрос за ХС90 може ли да споделиш кои и от къде ги взе?
Здравейте, колега,

Не, не става дума за XC 90, а за SAAB 9000, ккато съм написал.

Поръча ги моят майстор от Англия, но от къде точно, не помня. Беше преди повече от 5 години.

Мога да го попитам, ако желаеш.

Поздрави,

Ангел
Reply

#8
+ 1 ,за носачи и стабилизиращи щанги.Не използвай за носещи на двигателя и скоростната кутия.Там трябва да са меки.
Слагайки шо стабилизиращи щанги и носачи,колата става по устойчива в завои,но осезаемо по твърдо предаване към шаси и купе,както е споделил колегата.
Нека говорят,а ние ще правим каквото трябва и каквото е редно.
Шампион за сезон 2011-2012 с Volvo S60 D5- Шампионат по издръжливост на пилоти и автомибили
Шампион към БФАС 2014 с Volvo 480 ES - Шампионат по издръжливост на пилоти и автомобили
Reply

#9
Е, ето го резултата
[Image: 14990894_10211717354317766_5809848084860312960_o.jpg]
[Image: 14990894_10211717354317766_5809848084860312960_o.jpg]
[Image: 14939975_10211717354277765_4566154455346032748_o.jpg]
Реших да си направя този експеримент, защото матиралите са доста евтини. Елеметарно изпълнение и на практика няма и време и разходи за труд.
1-вото, макар и не най-важното нещо което трябва да отбележа е цената.
"Цял" тампон, с металната част в МП е 150 лв, полеуретановия ми струва 40 лв. С доставка от Великобритания. На самия тампон пише "Profesional parts" Made in Sweden.
2-рото е удобството и бързината при смяната.
За а смениш "оригиналния", трябва да развиеш една камара болтове по горната част на двигателя. Нищо сложно, но времеемко.
В случая се развива само един болт.
Демонтажа на старая гумен тампон става с обикновено джобно ножче.
Гумата е изключително мека и дори тъп нож минава през нея като през масло.
Новия тампон е от две части, които просто се поставят и по средата се пъха една втулка.
----
Втулките на страничните тампони се сменят дори още по-лесно.
Развива се болта, поставя се втулката и шайбата отдолу и болта пак се завива.
----------
Наблюдавани резултати:
Повишаване на вибрацията определено има, като "дразнеща" е само вибрацията на празен ход,( на място). Иначе в движение, поне на мен не ми прави впечатление.
Повишаването на вибрациите според мен идва не от големия тампон, а от втулките на страничните тампони, защото централната греда почти няма "празен" ход.
Познат ми обясни, че тези втулки ги слагат главно на спортните автомобили, защото там не е важен комфортът, а от колата трябва да се изцеди всяка конска сила.
Мисля все пак, да покарам малко така и ако продължи да ме дразни ще ги махна.
Reply

#10
Чрез слагана на тампони и тампончета,не се увеличават конските сили,а се подобрява клиренсът на автомобила,а от там и по голямата стабилност в завои.От там се печелят секундите и стотните по състезания.
Но ако един автомобил не се подготвя за състезания,особенно по пътищата,загубата на комфорт при возене,не са препоръчителни.
Нека говорят,а ние ще правим каквото трябва и каквото е редно.
Шампион за сезон 2011-2012 с Volvo S60 D5- Шампионат по издръжливост на пилоти и автомибили
Шампион към БФАС 2014 с Volvo 480 ES - Шампионат по издръжливост на пилоти и автомобили
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)