The following warnings occurred:
Warning [2] Undefined array key "dateline" - Line: 1000 - File: inc/functions_post.php PHP 8.2.4 (FreeBSD)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/functions_post.php 1000 errorHandler->error_callback
/inc/functions_post.php 834 get_post_attachments
/showthread.php 1121 build_postbit
Warning [2] Undefined array key "dateline" - Line: 1000 - File: inc/functions_post.php PHP 8.2.4 (FreeBSD)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/functions_post.php 1000 errorHandler->error_callback
/inc/functions_post.php 834 get_post_attachments
/showthread.php 1121 build_postbit
Warning [2] Undefined property: MyLanguage::$thread_modes - Line: 58 - File: showthread.php(1621) : eval()'d code PHP 8.2.4 (FreeBSD)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/showthread.php(1621) : eval()'d code 58 errorHandler->error_callback
/showthread.php 1621 eval



 
Not a member yet? Why not Sign up today
Create an account  

Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
блокаж, шпер - диференциалите

#1
Тази тема има за цел да Ви ограмоти в областта на диференциалите, задвижването им, блокировки и принципа им.
С обяснения и фотоси.
Приятно четене.

<!-- m --><a class="postlink" href="http://forum.offroad-bulgaria.com/showthread.php?t=9499">http://forum.offroad-bulgaria.com/showthread.php?t=9499</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="http://forum.offroad-bulgaria.com/showthread.php?s=553aee198d709e00c950483de01fe25f&t=316">http://forum.offroad-bulgaria.com/showt ... e25f&t=316</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4runner.sovintel.ru/main.htm">http://www.4runner.sovintel.ru/main.htm</a><!-- m --> - на руски
<!-- m --><a class="postlink" href="http://blokaj.hit.bg/">http://blokaj.hit.bg/</a><!-- m --> - на латиница БГ


п.п. - чудех се в кой раздел да я сложа тази тема.
МОД - прецени къде да бъде.
Основател на ВКБ с членска карта 00008.
Бивш член на УС. Volvo S80 D5 2003.
Reply

#2
Тази тема има за цел да Ви ограмоти в областта на диференциалите, задвижването им, блокировки и принципа им.
С обяснения и фотоси.
Приятно четене.

<!-- m --><a class="postlink" href="http://forum.offroad-bulgaria.com/showthread.php?t=9499">http://forum.offroad-bulgaria.com/showthread.php?t=9499</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="http://forum.offroad-bulgaria.com/showthread.php?s=553aee198d709e00c950483de01fe25f&t=316">http://forum.offroad-bulgaria.com/showt ... e25f&t=316</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.4runner.sovintel.ru/main.htm">http://www.4runner.sovintel.ru/main.htm</a><!-- m --> - на руски
<!-- m --><a class="postlink" href="http://blokaj.hit.bg/">http://blokaj.hit.bg/</a><!-- m --> - на латиница БГ


п.п. - чудех се в кой раздел да я сложа тази тема.
МОД - прецени къде да бъде.
Основател на ВКБ с членска карта 00008.
Бивш член на УС. Volvo S80 D5 2003.
Reply

#3
На последната среща като се разприказвахме с теб за моите неумения да карам на хлъзгаво при това с летни гуми, ми спомена че моето добиче трябва да има нещо такова (забравих какво точно каза, но май беше нещо от рода на автоматична блокировка на диференциала - поправи ме, моля те за да не заблуждавам хората). Понеже не съм техничар и колкото и да ми е интересно всичко това (усърдно прочетох линковете), ми е трудно да го разбера, за сметка на това ме интересува как ще се отрази всичко това на шофирането.
Та въпросът ми е, ако знаеш разбира се или ако имаш линк: кой от всички изброени видове (в изчерпателната статия на втория линк) е монтиран на 940, кога се задейства - скорост, ситуация, какви очаквания трябва да има водачът от колата при задействана такава система и съответно кога спира да действа.
А питам, защото имам едно подозрение. На сняг/лед съм забелязал следното поведение: на полусъединител буксува та се къса, като го отпусна на скорост както буксува, изведнъж сякаш нещо казва щрак и волвото захапва и се устремява напред. Говорим за потегляне на хлъзгаво, нямам наблюдения дали на по-висока скорост е същото, но и това ми е любопитно да знам.
С друга кола подобно нещо не ми се е случвало.
А странното е, че в други ситуации съм бил направо безпомомощен, затова питам кога се включва пущината - примерно след нова година в големия сняг, понеже се опитах да паркирам на малко по-късо място, та трябваше с маневра и се набухах напред и естествено не ми стигна мястото да паркирам успоредно, след това нямаше връщане назад по никой начин - едното колело беше на натрупан сняг от снегорина, другото на по-малко и по-утъпкан сняг.
Същата безпомощност изпитах на паркинга на Мальовица след като открих, че няма място за мен, спрях и се опитах да се обърна с маневра, снегът беше много - размачкан от колите, но мек и дълбок. Просто се окопах веднага и ни напред ни назад, та се наложи да ме побутнат и форсаж... Съгласен съм, че и в двата случая бях с летните гуми, но въпросната пущина явно не се е включила. И не знам какво да си мисля. По принцип често съм закъсвал в снега с предишните коли и то заради акъл или гуми (не става въпрос дали са били летни или зимни, а съм слагал каквото има на горката кола) и почти винаги съм се измъквал сам. Щото съм ги познавал разбира се. И тази ще опозная, дай боже, затова и пиша и питам тези въпроси. Не че ви четкам, но откакто посещавам този форум и съм чел темите тук или съм търсил материали по провокирани от тях въпроси (а и напоследък и съм писал, особено по повод вълнуващи събития и в следствие употребата на спиртни напитки за повече кураж) съм научил доста за колите, моята съм я опознал повече, отколкото с половин година каране.
Ох то стана половин новела, ма дано има полза (поне за мен). :oops:
945 Polar 1997
2.0 Turbo B200FT
1986 cc
4 cylinders, 8 valves
Compression ratio: 8.5:1
114 kW (155 PS) @ 5600 RPM
230 Nm @ 3600 RPM
M90 manual gearbox
Reply

#4
На последната среща като се разприказвахме с теб за моите неумения да карам на хлъзгаво при това с летни гуми, ми спомена че моето добиче трябва да има нещо такова (забравих какво точно каза, но май беше нещо от рода на автоматична блокировка на диференциала - поправи ме, моля те за да не заблуждавам хората). Понеже не съм техничар и колкото и да ми е интересно всичко това (усърдно прочетох линковете), ми е трудно да го разбера, за сметка на това ме интересува как ще се отрази всичко това на шофирането.
Та въпросът ми е, ако знаеш разбира се или ако имаш линк: кой от всички изброени видове (в изчерпателната статия на втория линк) е монтиран на 940, кога се задейства - скорост, ситуация, какви очаквания трябва да има водачът от колата при задействана такава система и съответно кога спира да действа.
А питам, защото имам едно подозрение. На сняг/лед съм забелязал следното поведение: на полусъединител буксува та се къса, като го отпусна на скорост както буксува, изведнъж сякаш нещо казва щрак и волвото захапва и се устремява напред. Говорим за потегляне на хлъзгаво, нямам наблюдения дали на по-висока скорост е същото, но и това ми е любопитно да знам.
С друга кола подобно нещо не ми се е случвало.
А странното е, че в други ситуации съм бил направо безпомомощен, затова питам кога се включва пущината - примерно след нова година в големия сняг, понеже се опитах да паркирам на малко по-късо място, та трябваше с маневра и се набухах напред и естествено не ми стигна мястото да паркирам успоредно, след това нямаше връщане назад по никой начин - едното колело беше на натрупан сняг от снегорина, другото на по-малко и по-утъпкан сняг.
Същата безпомощност изпитах на паркинга на Мальовица след като открих, че няма място за мен, спрях и се опитах да се обърна с маневра, снегът беше много - размачкан от колите, но мек и дълбок. Просто се окопах веднага и ни напред ни назад, та се наложи да ме побутнат и форсаж... Съгласен съм, че и в двата случая бях с летните гуми, но въпросната пущина явно не се е включила. И не знам какво да си мисля. По принцип често съм закъсвал в снега с предишните коли и то заради акъл или гуми (не става въпрос дали са били летни или зимни, а съм слагал каквото има на горката кола) и почти винаги съм се измъквал сам. Щото съм ги познавал разбира се. И тази ще опозная, дай боже, затова и пиша и питам тези въпроси. Не че ви четкам, но откакто посещавам този форум и съм чел темите тук или съм търсил материали по провокирани от тях въпроси (а и напоследък и съм писал, особено по повод вълнуващи събития и в следствие употребата на спиртни напитки за повече кураж) съм научил доста за колите, моята съм я опознал повече, отколкото с половин година каране.
Ох то стана половин новела, ма дано има полза (поне за мен). :oops:
945 Polar 1997
2.0 Turbo B200FT
1986 cc
4 cylinders, 8 valves
Compression ratio: 8.5:1
114 kW (155 PS) @ 5600 RPM
230 Nm @ 3600 RPM
M90 manual gearbox
Reply

#5
Открих това във Volvo 940 Owner's Manual:
Automatic differential lock
The differential automatically locks at speed between 3 - 25 mph (5 - 40 km/h) if either of the drive
wheels begins to lose traction. The differential lock improves power distribution to the drive wheels in
slippery conditions, shifting power to the wheel with best traction. It also functions when the
transmission is in reverse.

Автоматично блокиране на диференциала
Диференциалът автоматично блокира при скорости между 3-25 мили в час (5-40 км/ч), ако някое от задвижващите колела започне да губи сцепление. Блокировката на диференциала подобрява разпределението на въртящия момент към задвижващите колела при хлъзгави условия, като премества въртящия момент към колелото с най-добро сцепление. Тя също се задейства, и когато е включена задна предавка.

Да си правя изводите сам... Ако съм потеглил - ще работи, ако съм на лед и няма сцепление - няма мърдане? А ако се движа с 30 - няма да буксува и поднася? А в завой как ще се държи? Просто си размишлявам тука...
945 Polar 1997
2.0 Turbo B200FT
1986 cc
4 cylinders, 8 valves
Compression ratio: 8.5:1
114 kW (155 PS) @ 5600 RPM
230 Nm @ 3600 RPM
M90 manual gearbox
Reply

#6
Открих това във Volvo 940 Owner's Manual:
Automatic differential lock
The differential automatically locks at speed between 3 - 25 mph (5 - 40 km/h) if either of the drive
wheels begins to lose traction. The differential lock improves power distribution to the drive wheels in
slippery conditions, shifting power to the wheel with best traction. It also functions when the
transmission is in reverse.

Автоматично блокиране на диференциала
Диференциалът автоматично блокира при скорости между 3-25 мили в час (5-40 км/ч), ако някое от задвижващите колела започне да губи сцепление. Блокировката на диференциала подобрява разпределението на въртящия момент към задвижващите колела при хлъзгави условия, като премества въртящия момент към колелото с най-добро сцепление. Тя също се задейства, и когато е включена задна предавка.

Да си правя изводите сам... Ако съм потеглил - ще работи, ако съм на лед и няма сцепление - няма мърдане? А ако се движа с 30 - няма да буксува и поднася? А в завой как ще се държи? Просто си размишлявам тука...
945 Polar 1997
2.0 Turbo B200FT
1986 cc
4 cylinders, 8 valves
Compression ratio: 8.5:1
114 kW (155 PS) @ 5600 RPM
230 Nm @ 3600 RPM
M90 manual gearbox
Reply

#7
Не изпадай в мисловна дупка.
На лед всички коли са безпомощни, за това са веригите.
По обяснение явно си ти работи и я имаш системата - тя не се вижда а се чуства.

Ето къде съм влязъл и после още паднаха температурите, пода беше подпрян от сняг и лед. Часове след това реших да изляза и успях. Без да я имам тази система, и нови зимни обикновенни гуми.
Основател на ВКБ с членска карта 00008.
Бивш член на УС. Volvo S80 D5 2003.
Reply

#8
Не изпадай в мисловна дупка.
На лед всички коли са безпомощни, за това са веригите.
По обяснение явно си ти работи и я имаш системата - тя не се вижда а се чуства.

Ето къде съм влязъл и после още паднаха температурите, пода беше подпрян от сняг и лед. Часове след това реших да изляза и успях. Без да я имам тази система, и нови зимни обикновенни гуми.


Attached Files Thumbnail(s)
       
Основател на ВКБ с членска карта 00008.
Бивш член на УС. Volvo S80 D5 2003.
Reply

#9
graf_bezuhoff Wrote:На сняг/лед съм забелязал следното поведение: на полусъединител буксува та се къса, като го отпусна на скорост както буксува, изведнъж сякаш нещо казва щрак и волвото захапва и се устремява напред.
Факторите от които зависи тръгването при лошо сцепление са повече от един. Блокирането на диференциала е само един от "подобрителите" за ситуацията. Ефективно е САМО когато ПОНЕ една от гумите е стъпила на "твърдо". Блокирането на диференциала ( или исползването на ABS-а и спирачките - при някои модели ) ще предаде повече мощност на стъпилата на "твърдо" гума. Но ако няма .... гориш.

Друг фактор за тръгване в хлъзгаво е въртящия момент на двигателя. Предполагам че точно ТОЙ е бил причината да буксуваш. При по-високи обороти двигателя има по-висок въртящ момент или мощност. При тръгване на хлъзгаво много е важно да не се "изтърве" сцеплението. Нали знаеш като е хлъзгаво, почваш ЛЕКО да намаляш - скороста намалява. Но ако натиснеш спирачките РЯЗКО, колата губи сцепление , почва да се плъзга, и скоростта почти не намалява. Същия ефект се наблюдава и при тръгване на хлъзгаво. Ако гумите "превъртят", вероятността да тръгнеш намалява рязко. Ако си на полусъединител, даваш повечко газ, и се опитваш да тръгнеш, гумите "превъртат" и почват просто да се въртят без да зацепват мекия сняг. Затова ако е хлъзгаво е хубаво да се тръгва почти без газ - ниски обороти , нисък въртящ момент. Мощността е ниска и най-вероятно няма да стигне за да "превъртят" гумите. Някои намират за ефективно да се тръгва почти без газ и на втора предавка - така мощността е още по-малка.

Поради тази причина по-старите автомобили с висок въртящ момент имат сериозен проблем да тръгнат зимата в сняга. Преди време гледах едно Феррари ... на смешен сняг само леко даваше газ и гумите веднага превъртат. Всички по-нови мощни автомобили имат системи за контрол на мощността. Освен блокиране на диференциала и ABS системата те контролират и мощността на двигателя. Защото проблемите които ние имаме на снега, мощните коли ги имат и на асфалт.

Примерно рязко даване на газ в завой, без такава система, на кола с 200 коня означава сигурно завъртвне на колата. Беше ми интересно да карам Мерцедес, на бензин, в завой , давам газ, ускорява рязко, задницата просто залепя. Очаквам леко да поднесе и да коригирам с волана , но не ... стои много стабилно. Същия завой след няколко дена, карам на газ (а на газ колата дори е по-маломощна от колкото на бензин ! ), дори по-леко ускоряване ... и усещам как задницата тръгва да испреварва предницата. След малко разсъждаване ( и малко опити ) установих че на газ електрониката НЕ ограничава мощността дори и след превъртане на гумите. Докато на бензин още преди шофьора да усети превъртането, мощността леко се намалява. И се получава едно оптимално ускорение и предаване на мощност - гумите леко "просвирват" но не губят сцепление. Газовото не оригинално, разбира се Smile. Едва ли на германеца му е минавала през главата мисълта, че някой, който би си купил кола такъв клас, ще й слага газово да пести от гориво.

Извън тези теми - при сняг и хлъзгаво хубавите гумите са ОСНОВНИЯ елемент за добро сцеплени. С гадни летни гуми и всякакви електронни и механични системи е мъка и да спреш и да тръгнеш. С хубави за сезона гуми кола без всякакви системи ( и поне средностатистически шофьор ) ще се държи добре.
Reply

#10
Аз пук днеска тъкмо си мислех 4е съм се окопал в снега сериозно и реших да пробвам на задна да изляза от 30 см сняг. Дадох газ леко на задна запо4на едно като друсане и излязох без проблем. Оба4е имам 4уство 4е тоя блокаж сработва когато му е кеф.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)