<Tip and Tricks> Китайска мултимедия на мястото на оригиналната навигация - XC90

Mодели XC60, XC70, XC90
Site Admin
Мнения: 4
Регистриран на: Съб Ное 01, 2025 7:45 pm

<Tip and Tricks> Китайска мултимедия на мястото на оригиналната навигация - XC90

Мнение от Tisho »

И интегрирането и в колата.
Всички знаем, че на старите XC90(P2 платформа) Volvo отдавна прекратиха ъпдейтите на картите. Ако трябва да бъда точен 2017 беше последния ъпдейт.

Китайците като народ предприемчив, надушиха дълаверата и веднага пуснаха техни си разработки заменящи дисплея на навигацията.
До тук добре, но като всяко китайско изделие, идеята е добра, изпълнението горе-долу бива(понаучиха се напоследък), но детайлите... Пълен кошмар. Типично по китайски.

Първи опит 2020г, полууспешен. С много бъгове и около 2минути време докато тръгне след запалване на двигателя.
Изпращат някакви кабели, които уж са за марката, модела и годината на производство, но... Е поне захранването бяха уцелили къде е. С доста четене на документация гледане на схеми на колата успях да го монтирам, че и да работи....Някак... :shock:
WhatsApp Image 2025-11-14 at 15.20.30_e685bb32.jpg
WhatsApp Image 2025-11-14 at 15.20.30_e685bb32.jpg (163.2 KiB) Преглеждано 2585 пъти
Като го напече лятното слънце - няма тръгване, прегрява. Добре, че поне платката направена що годе свястно, та като прегрееше просто спираше а не му излизаха пушаците от чиповете. Разглобих, разгледах и... Аудиото към колата се свързва използвайки AUX входа на колата, но това не пречи на китайците да монтират вътре в платката си един 4 канален усилвател по 40W на канал клас AB. Чипа е на ST. Само от факта, че е клас AB грее доста добре. Мислех да го разпоя, но оказа се, че има извод Standby, с който го изключих завинаги. Температурата на алуминиевия корпус падна с около 30 градуса. Престана да прегрява.
Китаеца, като го питах преди да купя, дали ще ми работят бутоните от волана и т.н. беше повече от убеден, че всичко работи, имало си CAN декодер, който всичко правел... Прави, никой незнае какво, как и защо...
Разглобих CAN интерфейса, вътре някакъв контролер на ST, хубаво. Познавам ги, имам опит с тях, пиша на китаеца, дай ми сорс кода за да оправя проблемите и ще ти го върна работещ. Онзи - не!

Ами като не, не да е... Reverse engineering на CAN линията на колата, намерих ID-тата, командите които ми трябват. Седнах и си написах фирмуера за CAN декодера.
WhatsApp Image 2025-11-14 at 15.18.44_58481d72.jpg
WhatsApp Image 2025-11-14 at 15.18.44_58481d72.jpg (149.3 KiB) Преглеждано 2585 пъти
https://youtu.be/wTR93qaQWpk?si=yk3XySqfPNL0F9l-
https://youtube.com/shorts/_-CG4imL6sM? ... esQghDEB1S

Нещата що годе започнаха да придобиват вид, при това работещ. С течение на времето добавих още функции, като подвижни линии при заден ход, информация от парктрониците(фабричните) на дисплея, отворена- затворена врата, багажник.
Но големия проблем се оказа самата китайска мултимедия. Процесор MediaTek 8227... Кошмар. Памет 2G рам. Oще по голям кошмар. При дълги маршрути, имаше навика да се препълва паметта и цялата мултимедия да забива. Отделно този кошмар на Медиятек е толкова бавен, тромав и пълен с проблеми, че почти нищо не работеше както трябва. Startup time > 2мин. Демек палиш чакаш две минути и нещо започва да се показва и стартира. Sleep mode - има ама... за една вечер и на сутринта я запалиш колата, я не. Китаеца се хвали, че е с Андроид 10... реално е 8.1. За да бъде по смешна ситуацията, при поръчката, първата поръчка която направих не дойде в срок, върнаха ми парите, поръчах от друго място - дойде. Няколко месеца по късно, първата поръчка пристигна... Та си имам две. :mrgreen:

Втори опит, няколко години по късно:
Недоволен от резултата започнах много по детайлно проучване на процесорите(SoC - System On Chip) за мултимедия използвани от китайците, оказа се, че има много по добре направени, че и работещи при това добре. Но това в следващата статия, като я подготвя ще я видите като мнение към тази. :)
Site Admin
Мнения: 4
Регистриран на: Съб Ное 01, 2025 7:45 pm

Re: <Tip and Tricks> Китайска мултимедия на мястото на оригиналната навигация - XC90

Мнение от Tisho »

Втори опит, няколко години по късно:
Недоволен от резултата започнах много по детайлно проучване на процесорите(SoC - System On Chip) за мултимедия използвани от китайците, оказа се, че има много по добре направени, че и работещи при това добре. :)
След доста сериозно проучване реших да поръчам поредното китайско чудо. Мултимедия с доста по мощен процесор, процесор правен за автомобилно приложение. Unisoc 7862
Unisoc_7862.jpg
Unisoc_7862.jpg (159.94 KiB) Преглеждано 1581 пъти
Естествено при пристигането, както е нормално за всяко китайско нещо, първо се разглобява и му се прави оценка за изработката, безопастност и т.н.
Следват изпитания, тестове. Леки модификации свързани със факта, че аудиоусилвателя на китайската мултимедия няма да се ползва.
The_Display.jpg
The_Display.jpg (274.4 KiB) Преглеждано 1581 пъти
The_New_One_PCB_Top_Side.jpg
The_New_One_PCB_Top_Side.jpg (256.54 KiB) Преглеждано 1581 пъти
The_New_One_PCB.jpg
The_New_One_PCB.jpg (253.72 KiB) Преглеждано 1581 пъти
И инсталация в колата.
Installed.jpg
Installed.jpg (192.6 KiB) Преглеждано 1575 пъти
Първи впечатления:
- Много по бърза работа на мултимедията. Не се натоварва дори и при стартирани няколко приложения - е все пак е с 8 гигабайта рам.
- Адекватно направен sleep режим. При гасене на колата мултимедията отива в sleep режим, след което при повторно палене - всичко което до момента е работело заработва отново за секунди. Една подробност, ако колата не се пали повече от три дни, мултимедията сама от sleep отива в напълно изключено състояние за да не хаби енергия. Тогава старта е около половин до една минута. Консумацията в sleep режим не надвишава 4ma.
- Работещ Android auto/car play, като има опция да работи и безжично.
- Голям и добре видим дисплей на слънце. Също така ориантиран правилно, така, че при ползване на поляризирани очила да се вижда всичко на дисплея.

Но се наложи да модифицирам кода на CAN декодера, защото сериината комуникация между старата мултимедия и новата беше доста различна.
Като през CAN интерфейса на колата се случва цялото управление на мултимедията:
- Включване и изключване на мултимедията - от позицията на ключа.
- Режими ден-нощ - управлявани от сензорите на колата.
- Сигнализация за отворена врата, багажник.
- Превключване на режим камера(като се включи задна скорост).
- Динамично променящи се линии в зависимост от посоката и колко е завъртян волана.
- Работещи бутони от волана.
- Информация за разстоянието давана от фабричния парктроник(отпред и отзад). За съжаление това поколение на XC90 не дава информация за различни зони, отпред и отзад, а само има - няма и колко е близо независимо кой сензор вижда обект.

Самата мултимедия потдържа и възможност да показва настройките на климатроника. Но се оказа, че климатроника на XC90 си говори със околния свят не през тази CAN линия, а CAN декодера има само един канал. Та това не съм го интегрирал.
Ето кратко видео как работят част от функциите:
https://www.youtube.com/watch?v=lkECbmbko4Y

Крайният резултат - доволен, най после имам работеща мултимедия в старото ми XC90
Публикувай отговор