The following warnings occurred:
Warning [2] Undefined variable $thumblist - Line: 1033 - File: inc/functions_post.php PHP 8.2.4 (FreeBSD)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/functions_post.php 1033 errorHandler->error_callback
/inc/functions_post.php 834 get_post_attachments
/showthread.php 1121 build_postbit
Warning [2] Undefined property: MyLanguage::$thread_modes - Line: 58 - File: showthread.php(1621) : eval()'d code PHP 8.2.4 (FreeBSD)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/showthread.php(1621) : eval()'d code 58 errorHandler->error_callback
/showthread.php 1621 eval



 
Not a member yet? Why not Sign up today
Create an account  

Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Покупка на кола от Швеция

#1
Здравейте Колеги,
Понеже ходих до Швеция, за да си взема кола (понеже дочух, че там се раждали нашите Smile ) ще споделя малко опит – може да е полезен на някои от вас. Да знаете, че ще е дълго за четене ?
Началото:
В момента карах кола набор 2006г S60 Bi-fuel CNG, 2.4, 140 кс, закупена през 2013г, която въпреки, че се старая да поддържам в перфектно състояние вече 220К км (общо е на 380К км) просто стана на години и км и реших да огледам пазара и да видя дали няма друга по-нова.
От пост на колега във ФБ групата и в коментарите за купуване на кола от Швеция видях сайт, в който имаше много коли, които ми се сториха доста добре като километри и цена – съпоставими с тези на тукашните борси с някои малки разлики – тук не ми дадоха никъде номера на колата от Швеция или Холандия (голяма тайна бяха), а само ВИН номер и реално не можех да видя реалните км и цялата история на колата дори да си платя в МП.
Търсенето:
Сайта, в който гледах коли е най-известния в Швеция - www.blocket.se – има удобни филтри и лесно се работи с него. Интересното е, че на 99% от колите в сайта има шведския номер. Копирате номера на колата и го проверявате на тези сайтове напълно безплатно:
www.car.info/en-se;
https://biluppgifter.se/fordon
https://fordon-fu-regnr.transportstyrels...suppgifter;
Има и платени сайтове за проверка, които уж дават по-подробни данни – аз не съм ги тествал.
Особености на пазара в Швеция:
1.       Може да се види информация за колата от регистрирането и до дерегистрацията – в Швеция номера е вързан към колата и ВИН номера й за постоянно без значение от промяната на собствеността.
2.       Друга особеност е, че км на колите в сайта са дадени в мили, а 1mil = 10км – та си умножавайте по 10.
3.       Въпреки, че се регистрирах в сайта, така и не успях да се свържа с хората по частни обяви – иска ми шведска банкова сметка или осигурителен номер, както и шведски телефон – тук за помощ може да питате тук във форума, тъй като има колеги, които работят там. Аз намерих един човек по други канали, но не е сигурно така.
4.       С автокъщите там няма проблем – свързах се с две такива и нямаше проблеми да ми продадат кола (но договарянето на цената е много трудно там)
5.       Колата се взима с шведските номера, които при регистрацията в КАТ се взимат на канала от служителите и информацията за регистрацията на колата служебно се препраща към шведската транспортна агенция за да се дерегистрира там.
6.       Продавача в Швеция трябва да направи застраховка със зелена карта за Европа за една седмица. Тук имах проблем, защото продавача искаше аз да направя застраховка от България за колата по ВИН номер, но да знаете, че е невъзможно – та като му казах, че ако не направи застраховката сделка няма, се задейства и направи. Иначе колата си имаше валидна застраховка, но само за Швеция, Дания и Норвегия, която не ми вършеше работа.
7.       В Швеция всички ползват WhatsApp – наложи се да си я инсталирам – през нея мина цялата комуникация с автокъщата – включително няколко видеоразговора за да ми покажат подробно колата отвсякъде, да запалят двигателя, да видя таблото, да разгледаме сервизната книжка и т.н.
8.       С колкото хора говорих – всички знаеха английски език
9.       Метана в Швеция е на непосилна дори за шведите цена – 5.5лв/кг (32-33 крони) и колите на метан се купуват заради ниските данъци и други финансови облекчения, но се карат на бензин.
10.   В Швеция основен фактор определящ цената са километрите – възрастта на колата има по-малка тежест.
11.   Има таксита (информацията, че са били такива е на сайтовете, които съм дал горе) на 500-700К км, по на 5-6г, които са на много добра цена (наполовина на тези на 200-250К км) и подозирам, че тези в БГ с километражи на 160-170К км са точно такива  Big Grin
12.   Гледайте коли в южната част на страната – по-малко сняг пада и не са ръждиви от лугата – пак си е до кола и поддръжка.
13.   90% от колите в обявите там си имат втори комплект джанти с гуми
14.   Не се приема кеш при плащане на колата – изрично тези, с които говорих ми казаха или през Swish (там всички плащат през тази система, но е само за Шведски граждани) или по банков път.
Колата:
Тъй като бях много доволен от досегашната ми кола отново търсих такава с фабрична газова или метанова уредба. Разглеждах сайта и си запазвах колите, които ми харесваха и ми бяха в бюджета. Договарях една кола 2010г на реални 100К км, но така и не се разбрахме за цената – успях да сваля 5К крони само и те промениха цената и в обявата. Говорих и с едно частно лице за кола 2012 на реални 190К км – за цена се разбрахме, но беше автомат и не се реших.
Моята я взех от тази автокъща - https://www.blocket.se/butik/vellinge-bilhandel?  Като отзиви мога да кажа, че са сравнително голяма автокъща, бяха много отзивчиви и приветливи, показаха ми всичко, което поисках по колата, договорихме се за цената. Точни бяха за всеки един детайл от договорката.
Колата я бях набелязал и беше набор 2015 на 237К км, но не се бях обаждал за нея, защото беше доста над бюджета ми. В последствие падна с 10К крони и като се договаряхме свалиха още толкова и това беше максимума, който успях да договоря. Като цена стана под подобна от БГ със включени разходи по докарване (на 170К км).
И по-подробно за колата – V70 III, 2015г, д-л B5204T9 bi-fuel, 2000см3, 5цил, 213кс, 237000км, М66 – 6ск. Ръчна кутия. Била е служебна и е обслужвана през 30К км – освен сервизната книжка имам и всички протоколи от обслужванията – вижда се всичко каквото е правено в тамошното МП.
Покупката:
След като се разбрахме за цената, хората казаха, че имам два варианта:
1.       Да преведа пари за капаро, да направят застраховката (искаха да знаят точната дата за взимането), да отида да я видя и да я доплатя. Тук проблема беше, че като съм там и им преведа остатъка трябваше да се чака докато получат парите по сметката си за да ми дадат документите и ключовете. И ако се забавя повече от предвиденото можеше да изтече застраховката.
2.       Да преведа цялата сума за колата и като ми потвърдят получаването на парите да започна организирането на пътуването си. Аз избрах този вариант, въпреки, че имаше голям риск – просто се доверих на усещането си за хората от разговорите с тях (въпреки това една вечер не съм спал добре, защото сумата за колата си беше сериозна). Да знаете, че парите през СЕПА превод минават за един ден – ако ще плащате, когато сте там си предвидете поне една нощувка в някой хотел.
Пътуването:
Няма да описвам с много детайли, че ще стане много дълъг поста.
Само ще вметна, че търсих и варианти да ми бъде докарана колата с платформа, но сумата, която ми поискаха беше потресаваща и се отказах.
След като на другия ден от автокъщата ми потвърдиха получаването на парите по сметката си започнах да търся полети до Малмьо. Билетите до Малмьо са много по-скъпи от тези до Копенхаген, Дания (около 5 пъти), а разстоянието е 30км между двата града. Взех си билет до Копенхаген за следващата седмица с полет на сръбските авиолинии (през Белград) за 95 Евро – удобен полет, тъй като излита в 5:10 от София и каца в 8:50 сутринта там (там са с час назад). От летището си хванах влак до Малмьо (23 лева) – влаковете са през 15-20мин, а пътуването също е толкова. В 9:30 бях на гарата в Хили (първата спирка в Малмьо) и след 15мин човека от автокъщата ме взе от там. Колата отговаряше на 100% на снимките и беше точно каквото очаквах с няколко забележки - две звездички на предното стъкло, които тук залепих и т.н. Ама я бях платил и нищо не можеше да се направи повече. Взех документите (двата талона, застраховката и  договора) и ключовете, огледах я малко по-подробно и отпраших за родината?
Бях им казал да сложат зимните гуми, но да не са тези с шиповете от багажника и хората ги бяха сменили точно преди да отида. Те не знаеха дали колата работи на газ и бяха заредили газ и бензин за по 20евро. Спрях на първата бензиностанция в Дания след като минах моста и заредих до горе – резервоара на колата е нормален – 70л.
Пътуването го бях планирал с две нощувки – една около Хамбург или Хановер (в колата) и една в Гьор, Унгария – много приятно хотелче до магистралата www.hotelamarillis.hu – има вътрешен паркинг, стая с баня за скромните 35евро – недостатък е липсата на ресторант – има наблизо, но се ходи с кола задължително.
Пътуването мина според плана ми, но имайте в предвид, че хванах добро време и успях да преспя веднъж в колата – ако беше по-студено щях да търся вариант с мотел.
Зареждането на метан в Германия, Австрия и Унгария беше на автоматични станции и винаги сам си зареждаш – при поставянето на картата ти блокира 100-140Евро, но после си взима за колкото си заредил. Дори да е бензиностанция с персонал пак сам си зареждаш – не е сложно и си има инструкция навсякъде – за мен беше малко странно, но се оправих навсякъде.
Маршрута ми беше Швеция-Дания-Германия-Австрия-Унгария-Румъния-България. Колебаех се дали да не мина през Сърбия, но се отказах, тъй като прочетох, че събират някаква такса спедиция от Април 2023 – 270Евро, които реших, че не ми се дават. През Румъния се минава добре – от Шегед, Унгария до Арад, Румъния е нова магистрала, после през Карпатите е малко тегаво ама не колкото през Петрохан ? откъдето ме прекара навигацията в последствие – поне разбрах по завоите какво означава адаптивни фарове ?.
В Германия, Австрия и Унгария по магистралите има паркинги с осветление, тоалетни или по-големи с бензиностанции или ресторанти през 10-15км и не е никакъв проблем да спрете за почивка.
Купете си предварително винетки онлайн за Унгария, Румъния и България за да не спирате на границите. За Австрия ще трябва да спрете на влизане от Германия за да платите 10Евро за винетка, която да си залепите на предното стъкло (но иначе ни спират за Шенген ?).
Тръгнах за да си хвана самолета в четвъртък сутринта около 3:00 – прибрах се вкъщи в събота 22:30
За шофирането с такава кола през цяла Европа (около 2800км) няма какво да говоря – голямо удоволствие е и самата кола е доста комфортна и стабилна, но вие си го знаете.
Разходи:
Разходи по докарването са ми 1400лв – от които за гориво – 703лв (в Германия метана беше по 1-1.2евро/кг)
Регистрирането в БГ си е стандартно – там нещата си ги знаете.

Поста стана доста по-дълъг от очакваното, но се надявам да е полезен, за който иска истинска кола на реални километри и в автентично състояние.
При мен се появи и неочакван проблем – не мога да се разделя със старата кола Huh (но няма как - ще трябва да я пускам за продажба).
Поздрави на всички и успех.


Attached Files Thumbnail(s)
                                           
[-] The following 6 users say Thank You to jtboev for this post:
  • galingrudev, ivobivo, Nicky, pamporov, Tisho, yuckuJackD
Reply

#2
Благодаря за споделения опет, колега. Изчетох с интерес и малка доза завист (благородна). Честита придобивка.
Безаварийно наслаждаване.
Reply

#3
Страхотен пост! Благодаря за информацията!
VOLVO XC90 2.9T - 272 hp
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)