Здравейте,попаднах на това в един форум понеже току се разисква какво масло как малко не е по темата но се надявам да ви бъде интересно
“Домашен” анализ на моторното масло.
Лабораторния анализ на маслото е най-добрия начин да се уверите, че правите смяната на маслото точно тогава, когато трябва. Съществения проблем тук обаче, е че при 4 до 6 литра масло, дори и да е много скъпо лабораторния анализ е прекалено скъп метод.
Ето тук идва на помощ “домашния” анализ на маслото. Неговите резултати няма да са толкова точни, колкото лабораторните, но ще ви даде достатъчно добра насока колко добре се представя вашето масло.
Ето го и него:
1. Тест на попивателната.
Този тест открива оксидация на маслото, формиране на отлагания, гликолни или водни замърсявания, разреждане с гориво и високо ниво на твърди частици.
За целта използваме попивателна хартия или друг тип дебела бяла хартия (визитна картичка). Капнете капка от маслото в средата на хартията, добре е краищата на хартията да бъдат съвсем леко повдигнати за да може капката да попие равномерно в хартията. След като маслото попие добре (има мнения, че няколко минути са достатъчни, но за да открием евентуално наличие на сажди и гликол в маслото е добре да се изчака около 6 часа) можем да разгледаме хартията за да оценим състоянието на маслото.
Ето няколко насоки за по-задълбочен анализ на маслото:
- безцветно или с леко жълтеникав оттенък петно е белег за добро състояние на маслото;
- зона на петното с наситен цвят означава влошена дисперсия на маслото;
- червеникаво-жълто петно с по-тъмна до черна периферия е знак за наличие на гликол (антифриз) в маслото;
- петно с черен център избледняващо към краищата е знак за оксидация на маслото;
- петно с черен център и няколко по-светли ринга е знак за гориво в маслото.
Ето и пример за по-опростен анализ, който можем да използваме като индикатор за общото състояние на маслото и необходимостта от смяна.
Карта за оценяване качествата на маслото
НОВО-цвета е светъл и маслото бързо попива в хартията.
ДОБРО-цвета е малко по-тъмен от този на новото масло. Няма нужда от смяна на маслото. Може да го проверите отново след 1500-2000км. .
ДОБРО,НО ПЛАНИРАЙТЕ СМЯНА-Цвета на маслото е вече по-тъмен от нормания. Тъмният кръг е сигнал за пониженото качество на маслото. Маслото все още има качества, но трябва да планирате смяната му, тъй като качествата му ще влошат бързо. Ако сте проверявали с този тест достатъчно често лесно ще можете да се ориентирате колко още ще може да изкара това масло.
ЛОШО КАЧЕСТВО, СМЕНЕТЕ МАСЛОТО ВЕДНАГА-много по-тъмният цвят от този на останалите мостри и назъбения кръг показващ силна оксидация говорят за масло със силно влошени качества. Никога не оставяйте маслото да стигне до този стадий.
Същия подход за анализ на маслото може да се използва за да проверите и маслото в скоростите или диференциала.
Оценяване на маслото в диференциала
Оценяване на маслото в скоростната кутия
2. Тест за наличие на охладителна течност в маслото.
Наличието на вода в маслото може лесно да се провери с един прост тест. Като начало обаче направете теста на попивателната и проверете за наличие на гориво в маслото, тъй като ако имате гориво в маслото теста за наличие на охладителна течност няма да е точен.
За този тест трябва да нагреем повърхност до 120-150 градуса по целзий. Капнете капка от маслото върху предварително загрятата повърхност и ако има охладителна течност в нея ще чуете пукане. Това е звука от завирането на водата. Тъй, като количеството е малко това ще стане много бързо. Ако не чуете звука от завирането на водата, то маслото ви е чисто от охладителна течност. Бъдете внимателни да не нагрявате повърхността над 190 градуса тъй като над тази температура повечето масла ще се изпарят.
Разбира се един професионален тест за наличие на охладителна течност в маслото е далеч по-точен и ще ви покаже и какво с количество течност е замърсено вашето масло, но този тест е далеч по-лесен и най-вече безплатен за да установите наличието на охладителна течност в маслото ако имате такива съмнения.
3. Проверка на филтрите.
След като свалите старите филтри лесно може да проверите какво е било състоянието на маслото с което са работили. Разрежете филтъра и проверете вътре. Ако откриете голямо количество метални стружки някои от които изглеждат сравнително големи то е твърде възможно двигателят ви да е силно износен.
Ако имате отлагания на масло в двигателя ще откриете следи за това и във филтъра под формата на малки смолисти топченца.
Ако металната оплетка на филтъра има следи от ръжда това говори за наличие на вода в маслото.
4. “Воден тест”.
Капнете капка от ново масло във вода и ще видите че то седи като капка във водата. Ако капката масло, което капнете във водата не запази своята цялост и се разстели в нея, то най-вероятно това масло е оксидирало и замърсено с други елементи.
5. Потриване между пръстите.
Вземете капка масло от пръчката скоро след като колата е карана (внимавайте маслото да не е прекалено горещо и да се изгорите) и го потрийте между пръстите си. Ако усетите, че маслото стои зърнисто това е знак, че смяната му е наложителна.
6. Мирис на маслото.
Вземете една бутилка ново масло от същия вид, който имате в двигателя. Помиришете го за да знаете как трябва да мирише новото масло от този вид. Вземете няколко капки от маслото в двигателя, сложете ги на пръста си и ги помиришете. Ако маслото мирише на “изгорено” то най-вероятно то е оксидирало и подлежи на смяна.
В заключение трябва да знаем, че оксидацията на маслото е естествен процес и е нормално да се случва. Не винаги е необходимо да сменяме маслото веднага щом забележим признаци на оксидация. Това е по-скоро сигнал, че маслото вече не е със същите качества като новото.
Същото важи за всички тестове описани по-горе. Само пълният лабораторен анализ на отработеното масло може да ни каже колко лошо е всъщност то. Тези тестове са просто за да ни дадат една добра идея дали маслото ни е все още добро или трябва да помислим за неговата смяна в близко бъдеще.