Докато се занимавам със спирачната система попаднах на това от сайтовете на Нисан и Ауди маже да бъде полезно иначе за Волво препоръчват Дот4 и по възможност по голям клас
Спирачната течност при автомобилите има не една задача - защитата от корозия и смазването на компонентите на спирачната уредба са само част от тях.
Всички модерни автомобили, които разполагат с хидравлична спирачна система използват спирачна течност, като типа на тази течност зависи от вида на превозното средство и изискванията му към спирачната уредба.
Двете най-често използвани спирачни течности в автомобилната индустрия са течности, които съдържат Полиалкилен-Гликол-Етер и такива, които съдържат Силиций или силициево базирани полимери. И двата вида течности са често срещани, но са много различни що се отнася до начина, по който действат. Течностите, съдържащи Полиалкилен-Гликол-Етер са много по-разпространени и са единствените течности, които се използват в състезателните спирачни системи.
Тъй като спирачните системи често работят при изключително високи температури, то спирачната течност трябва да може "да работи" при тези температури без да губи рязко свойствата и характеристиките си.
Силициево-базирани спирачни течности (DOT 5)
Течностите съдържащи силиций се използват основно във военните превозни и бойни средства и тъй като този тип течности не вредят на боядисаните повърхности, то те се срещат често и сред автомобилите по специализираните автоизложения.
Всички силициево базирани спирачни течности се обозначават с маркировката DOT 5.
Те не са хигроскопични, т.е. не поемат и не се смесват с водата. Когато има наличие на вода в спирачната система, която завира при приблизително 100 градуса по Целзий (212 по Фаренхайт), то способността на спирачната система да действа спада драстично и парата, която се образува от завирането на водата добавя въздух в системата. Важно е да се знае, че може да има вода във всяка спирачна система и поради това неспособността на силициево-базираните спирачни течности "да се справят" с влагата драстично намалява ефективността на спирачната уредба.
Полигликолетер-базирани спирачни течности (DOT 3, 4, 5.1)
Това, както споменахме са най-разпространените течности в автомобилната индустрия, в зависимост от техническите им характеристики се обозначават като DOT 3, 4 и 5.1. Този тип течности са хигроскопични, т.е. имат способноста да поемат и да се смесват с вода и въпреки това да действат адекватно, въпреки това наличието на прекалено голям процент вода в системата ще доведе до драстично намаляване на точката на кипене на спирачната течност, а оттам ще намалее и ефективността и като цяло. Този тип спирачни течности се свиват 2 пъти по-малко отколкото силициевите, дори когато са подложени на кестремни температури, което води до усещане за "по-твърд" педал на спирачките и по-голяма обратна връзка за водача. Редовната смяна на спирачната течност (препоръчва се да се прави на всеки 2 години) допринася за много по-ефективното действие на спирачната система като цяло.
Спецификации на спирачните течности
Всички спирачни течности трябва да покриват американския федерален стандарт #116 и под този стандарт са определени миниланите спецификации, на които трябва да отговарят от американското министерство на транспорта (Department of Transportation - DOT).
Тези спецификации са DOT 3, DOT 4 и DOT 5.1 за полигликолетер-базираните течности и DOT 5 за силициево базираните.
Минималната точка на кипене, спрямо тези разделения е следната за различните течности:
"Суха" точка на кипене / "Мокра" точка на кипене
DOT 3 205ºC / 140ºC
DOT 4 230ºC / 155ºC
DOT 5 260ºC / 180ºC
DOT 5.1 270ºC / 190ºC
Състезателните спирачни течности винаги надхвърлят спецификациите на DOT за "суха" точка на кипене, докато "мократа" остава в рамките на изискванията.
DOT3 срещу DOT4 срещу DOT5.1
Както можете сами да се убедите от минималните изисквания за всеки стандарт, то винаги си заслужава да използвате по-новият и висок клас, особено що се отнася до нещо толкова важно за сигурността ви докато пътувате, каквато е изправността на спирачната система на автомобила ви. Дори и автомобила ви да не е чисто нов, а да "гони" пубертета или пълнолетие и по спецификация производителя да дава използването на спирачна течност тип DOT3 (тогава това е бил актуалният стандарт), то не се притеснявайте "да поглезите" спирачната система с хубава, модерна и по-сигурна DOT4 или DOT5.1 спирачна течност.
"Суха" точка на кипене
Температурата, при която спирачната течност започва да кипи, когато няма налична вода в системата.
"Мокра" точка на кипене
Температурата, при която спирачната течност започва да кипи, при наличие на вода в системата, възлизащо на 3% от общия и обем.
Какво трябва да запомните
-Никога не смесвайте полигликолетер и силициево-базирани течности!
-Сменайте изцяло спирачната течност на всеки 2 години.
-Новата спирачна течност има съвсем леко жълтеникав цвят, ако течността в казанчето ви е мътна и/или оранжева до кафява на цвят то е време за смяна.
-Никога не използвайте отново стара спирачна течност!
-Не използвайте спирачна течност от вече отворена бутилка, която е преседяла незнаен период от време.
-Ако използвате автомобила си за състезания, то сменяйте често спирачната течност и обръщайте основно внимание на "сухата" точка на кипене.
-За всички останали автомобили - обръщайте повече внимание на "морката" точка на кипене (затова препоръчвам да използвате най-новия стандарт DOT5.1, който има предимство от цели 35ºC спрямо DOT4).
-За цялостна смяна на течността в системата са ви нужни 1 литър спирачна течност.
Източник: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.afcoracing.com/tech_pages/fluid.shtml">http://www.afcoracing.com/tech_pages/fluid.shtml</a><!-- m -->
Каква спирачна течност и защо?
Автомобилните спирачни системи са особено важни хидравлични системи, работещи в много тези условия.
За да се гарантира тяхната работа, спирачните течности трябва да отговарят на МНОГО изисквания, най-важните от които са:
- подходящ визкозитет и течливост при ниски температури;
- термична устойчивост и окислителна стабилност;
- недопускане образуването на пяна; запазване на експлоатационните параметри при проникване на вода;
- съвместимост с еластомерите, смазване и предпазване от корозия на металните части.
Спирачните течности трябва да отговарят на изискванията на cneцuфukaцuя SАЕ J 1703 или на по-популярната FMVSS 116 DOT 3/4/5/ 5.1.
DOT3
Конвенционална спирачна течност на полигликлова основа, използвана в повечето транспортни средства.
Предимства:
- евтина и разпространена в търговската мрежа.
Недостатъци:
- уврежда уплътненията от естествена гума;
- уврежда боята;
- силно абсорбира вода (веднъж отворена, опаковката не бива да се съхранява повече от седмица).
Поради голямати си хигроскопичност е възможно да доведе до корозия на елементите в спирачната система.
DOT4
Предназначена за употреба в по-новите модели. В повечето случаи също е на полигликолова основа.
Предимства:
- сравнително евтина, разпространена в цялата търговска мрежа;
- по-слабо поглъща вода в сравнение с DOT3;
- по-висока температура на кипене от DOT3, позволяваща приложимостта й при по-тежки експлоатационни условия.
Недостатъци:
- уврежда боите;
- средно с около 50% по-скъпа от DOT3;
- при абсорбция на вода може да доведе до корозия на металните части.
DOT5
Известна като „силиконова" спирачна течност.
Предимства:
не уврежда боите;
- не абсорбира вода и може да бъде използвана при повишена влажност;
- съвместима с всички уплътнения.
Недостатъци:
- не трябва да се смесва с DOT3 u DOT 4.
Повечето проблеми при използването на DOT5 са свързани със смесването й с други спирачни течности.
Най-добрият начин да преминете на DOT5 е да изградите наново спирачната си система.
Тъй като DOT5 не абсорбира вода, замърсяванията се събират в най-ниските части на спирачната система и могат да предизвикат корозия.
Поради способността им да задържат въздуха DOT5 са „свиваеми" течности и са неприложими за ABS системи около два пъти по-скъпа от DOT4 и достъпна само в специализирани магазини.
DOT 5.1
Сравнително нова спирачна течност на силиконова основа със силно подобрени антикорозионни качества.
Предимства:
- превъзходни качества в сравнение с горните типове течности.
Има много високa температура на кипене, независимо от погълнатата вода;
- съвместима с всички гумени уплътнения.
Недостатъци:
DOT5.1 не са силикови течности и абсорбират вода;
- подобно на DOT5 u DOT4 уврежда боите;
- no-скъпа от DOT5 u DOT4 и много по-трудна за намиране.
Минералните масла за хидравлични системи (HSMO) са комбинация от минерално масло и присадки u обикновено са оцветени в зелено.
Като правило тези течности са най-скъпи, поради най-високата си температура на кипене и най-добрата защита на системата от корозия.
Трябва да се има предвид обаче несъвместимостта им с течности на силиконова и полигликолова основа.
Независимо от типа на използваната хидравлична течност правилната поддръжка е ключът към безаварийната работа на системата.
Общите препоръки са:
1. Ако имате спирачна система, който не тече и не създава никакви други проблеми, не сменяйте типа спирачна течност след прочитането на тази статия. Нормалният срок за експлоатация на всяка спирачна течност е от една до две години в зависимост от препоръките на производителя.
2. При всяка смяна на течността промивайте изцяло спирачната система, за да я предпазите от корозия, независимо от типа спирачна течност, която ползвате.
3. Aкo имате финансова възможност, използвайте по-висококачествените DOT4 или още no-добрите DOT5.1 спирачни течности.
:respekt: 4. Използвайте DOT5 само ако превозното средство е било фабрично заредено с нея и/или има изрична препоръка от производителя.
0
Завой на пътя не е края на пътя... освен ако не завиеш навреме.
Volvo V40 1.6 16V 1999 80kw(109hp)